Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Mekong delta

Blijf op de hoogte en volg Mark

25 Oktober 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Weer vroeg op vandaag! Weer werkte onze WC niet, nogmaals gemeld bij receptie. Wordt weer gemaakt.....

Na het standaard ontbijt weer in de bus. Vandaag gaan we wat natuur bekijken; of eigenlijk meer het samenleven met de natuur. We gaan naar de rijstschuur van Vietnam, de Mekong Delta.

De Mekong rivier ontspringt in Tibet, China en loopt dan via Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam de Chinese zee in. Deze delta is erg voedsel rijk voor diverse dieren en planten. Ook is de grond erg geschikt voor het verbouwen van diverse groenten en voornamelijk rijst. De boeren kunnen hier meerdere keren per jaar rijst oogsten.

In 1973 was de samenvoeging van noord en zuid Vietnam een feit. Toen kwam dus in heel Vietnam het communistische regime aan de macht. Een onderdeel hiervan was het onteigenen van alle grond; de grond was van iedereen. Dit leverde echter steeds meer problemen op, dat uiteindelijk in 1986 de regering besloot om iedereen een eigen stukje rond te geven. Hier kon je dan zelf groenten of rijst op verbouwen en dit weer verkopen.

Na een vrije lange busreis aangekomen op onze bestemming. Om de delta goed te ervaren gaan we met de bood verder.

De bood bracht ons steeds verder en verder de Mekong delta in. De rivieren worden steeds smaller. Onderweg stoppen we een paar keer voor een bezoekje aan een snoep winkeltje.

Zo verkopen ze in een winkeltje honing, dat hier wordt gewonnen uit honingraten. Om natuurlijk de waar even te testen serveren ze hier thee met wat honing. Hè hè effe bijkomen van de reis. Ook konden we hier een python aanschouwen; de eerste tijdens onze reis in dit gebied. Er leven hier veel reptielen en amfibieën. Helaas voor de winkel; honing kan ik helaas niet veilig meenemen.

De volgende stop laat het fabriceren van gepofte rijst wafels zien. Wel grappig om te zien dat ze met hele eenvoudige middelen toch een goed product kunnen afleveren. Gewoon rijst poffen in een hete pot en deze dan met caramel omscheppen. Dit kan je dan weer uitstorten en in stukken snijden.

Hier maken ze ook een kokosnoot snoepje, dat heel populair is in Vietnam. Dit bestaat uit kokosnootmelk met wat kruiden en specerijen en een bindmiddel. Na het goed gekookt te hebben wordt het op een mal uitgegoten en daarna in stukjes gesneden. Deze stukjes worden individueel (!) met de hand verpakt. Echt monniken werk! Gelukkig kochten hier enkele groepsleden wel wat in de winkel.

Daarna een stuk verder varen voor onze lunch. Dit was in een soort landhuis deze keer. Erg beperkte lunch, maar wel smakelijk. Na de lunch was er een klein muzikale onderbreking met liederen uit die streek. Erg toeristisch!!

Na dit alles weer op de grote boot en toen gingen we verder de riviertjes op. Je kon nu goed zien dat het getijde nog steeds invloed heeft op de delta. Er was een duidelijk verschil zichtbaar op de begroeiing tussen hoog en laag water. Uiteindelijk gingen we over op kleinere boten, waarmee we kleinere riviertjes op konden varen. Iedere boot had zijn eigen gondelier, die ons vooruit bracht.

Na een ontspannend stukje varen op de kleine boten weer terug met de grote boot naar de bus.

Eenmaal aangekomen in de stad waren we op onszelf aangewezen voor het eten.

In de Lonely Planet staan gelukkig allemaal aanbevelingen. Eentje hiervan had onze voorkeur, de Temple Club. Dus gewapend met de telefoon van James voor de plattegrond gingen we op weg. Na wat moeite konden we het restaurant eindelijk vinden. Volgens de gids was het een goedkoop restaurant, maar dat bleek totaal niet de kloppen. We waren in een totaal andere wereld terecht gekomen. Allemaal keurig geklede mensen, die allemaal aan keurig gedekte tafels zaten met witte tafelkleden en servetten. Dat hadden we dus totaal niet verwacht.

Een groot probleem was daarbij nog dat dit ons laatste avond in Vietnam zou zijn en dus al ons Vietnamese Dongs moesten opmaken. Retour wisselen of inwisselen gaat heel moeilijk. Dus we waren beide erg gebonden aan een beperkt budget.

Eerst maar eens het menu bekeken. Daar stonden erg lekkere, maar dure gerechten op. Gelukkig ook wel goedkopere. Vervolgens met rekenmachine in de hand maar een keuze uit het menu gemaakt. We hadden beiden net genoeg geld voor een bier en een noedel gerecht. Wel erg smakelijk, maar niet toereikend voor een volledig diner.

Uiteindelijk maar wat extra geld gewisseld, zodat we tenminste een goed kop koffie konden drinken met een stuk taart. Hiermee hebben we toch nog Vietnam goed afgesloten!

We moesten ook nog een lunch voorbereiden voor morgen, maar dat hebben we maar eens gedaan met kaaswafels en koekjes. Niet echt gezond, maar we konden niets anders vinden.

Weer terug in het hotel was er ondertussen een hele rel ontstaan in de reisgroep. Uiteindelijk resulteerde dit in het uitstappen van een van de groepsleden uit de reis. Zij is vervolgens achtergebleven in Ho Chi Minh en zou zich aansluiten bij de groep achter ons. Zij lopen twee dagen achter op ons.

Ondertussen waren wij met de lift omhooggegaan. De lift maakte al vreemde geluiden, maar nu nog meer. Vervolgens wilde de lift niet meer open en zaten we vast in de lift. Gelukkig hebben liften een veiligheidssysteem, die de lift automatisch naar de volgende verdieping brengt en daar de deur alsnog opent. Dat gebeurde gelukkig ook! We zijn maar een verdieping terug gelopen. Voor ons geen lift meer hier in dit hotel.

Vervolgens maar snel gaan pakken en toen naar bed. Morgen gaan we Vietnam verlaten. Op naar ons laatste land van deze trip: Cambodja.