Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Angkor - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Angkor

Blijf op de hoogte en volg Mark

29 Oktober 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

We moesten vandaag extreem vroeg opstaan en wel om 4:30. We zijn zo uit bed in onze kleren gestapt en naar de bus gegaan.

Vandaag en morgen gaan we Angkor bekijken. Vandaag gaan we proberen zonsopgang boven Angkor Wat mee te maken.

Eerst allemaal een Temple pass laten maken. Op de foto om te voorkomen dat je je dure kaartje doorverkoopt. Dit gaat extreem efficiënt.

Daarna door naar Angkor Wat. Nog bijna helemaal donker. Eerst door weer een controle punt en vervolgens in het donker het complex oplopen.

Je ziet vaag de contouren van het complex maar nog niet voldoende. De camera heeft het er maar moeilijk mee om goede foto's te maken.
En toen was het wachten en wachten. Ondertussen wordt je constant gevraagd of je koffie of thee wilt hebben. Ze serveren hier zelfs ontbijt als je wil!

Nou nee, zo vroeg niet echt lekker.

Maar onze nachtelijk avontuur en wachten wordt beloond! Prachtige paarse lucht boven Angkor Wat! En wat een groot complex. Dat beloofd wat voor de komende dagen.
We hebben er een tijdje rondom gewandeld; even een beetje sfeer snuiven. Eerst maar eens terug naar het hotel.

James en ik hadden bedacht om een lekkere duik te maken in het zwembad. Dus snel omkleden en naar het zwembad. We wilden er bijna inspringen, toen er een medewerker van het hotel er aan kwam om ons toch dringend af te raden erin te gaan; dumper. Ze hebben er net chemicaliën ingegooid. Dat was toch wel erg jammer.

Toen maar op onze kamer wat liggen lezen en praten. Vervolgens douchen en ontbijten. Een beetje anders dan elders. Hier hebben ze pannenkoeken met honing. Eindelijk iets origineels! Lekker!

We werden weer opgehaald door de gids. Tempel pass mee, want die wordt vaak gecontroleerd. Er zijn blijkbaar veel toeristen geweest die de kaarten doorverkochten. Aangezien het geld dat binnenkomt grotendeels gebruikt wordt voor conservering en restauratie, is dat voor het gebied erg belangrijk. Het land is een van de armste ter wereld; in de regio staan ze gelijk met Laos.

De bus chauffeur bleek nog een handeltje te drijven naast het rijden, namelijk hij verkocht een water abonnement. Onbeperkt flesjes kout water voor € 1,5 pp. Dat bleek een goede deal te zijn.

Angkor is de oude hoofdstad van het koninkrijk Cambodja. In 802 riep Jayavarman II zich uit tot universele koning van Cambodja. Hiermee begon de Angkor tijd. Dit rijk strekte zich verder uit dan nu Cambodja. Het land kon deze grootte aan door het inzetten van waterreservoirs en irrigatie kanalen.

Deze koning Jayavarman II heeft Angkor Wat gebouwd. Later werd het rijk bedreigt door aanvallen van buiten, vooral door de Chams. Uiteindelijk werd Angkor Wat veroverd door Chams. Na enige tijd wonnen de Angkoren de stad weer terug en versloegen de Chams volledig.

De toenmalige koning Jayavarman VII wilde nooit meer dat zijn tempels in gevaar zouden zijn en gaf opdracht om het complex Angkor Thom te bouwen.

Buiten deze complexen liggen nog enkele kleinere complexen. Het gebied is zo groot dat we ondanks twee dagen hier toch keuzes moeten maken.

We beginnen met een hele beroemde tempel: Ta Prohm. Oftewel de Tomb Raider tempel. Deze tempel is gebouwd door Jayavarman VII en is gewijd aan zijn moeder. Hij werd gebouwd in 1186. De tempel is een Boeddhistische tempel. Origineel was het koninkrijk van Angkor Hindoeïstisch. De loop der tijd is dat regelmatig gewisseld tussen hindoestaans en boeddhistisch. Dat zie je ook telkens in de tempels. Wat sommige stukken zijn opeens veranderd.

Initieel wordt er rekening gehouden met de religie tijdens de bouw. Gebouwen met torens zijn gebouwd door hindoesaanse koningen; de vlakke zijn boeddhistisch gebouwd. De torens staan namelijk voor berg Meru; berg Olympus voor de hindoe.

Ta Prohm is bij iedereen bekend als de tempel waar de jungle door heen groeit. Je ziet daar dan inderdaad grote bomen groeien op de stenen en hun wortels krullen dan zo rond het complex. Prachtig om te zien. De zon wordt door de bladeren gefilterd en valt prachtig in het complex. Het gebouw bestaat uit allemaal binnenplaatsen met muren eromheen. Maar nog prachtig geconserveerd.

Conserveren en restaureren is wel een groot topic in dit gebied. Zo proberen ze nog steeds stukken op te bouwen van ingestorte gebouwen. Ook worden er maatregelen getroffen om de bestaande gebouwen te beschermen. In dit complex is dat nog een stuk moeilijker. De wortels maken namelijk veel kapot. Er gaan sus steeds meer stemmen op om de bomen om te hakken en de wortels te laten zitten. Nu ziet het er nog prachtig uit, maar over een tijdje wie weet.

Het lopen op het complex is heel warm en vooral bedrukkend. Ik zweet me als een otter. Geheel doorweekt zijn trouwens beiden. Goed ORS drinken dan maar.

Volgende stop is een beroemde tempel in Angkor Thom; het Bayon.

Dit is de tempel van Jayavarman VII. Hier allemaal torens met 216 enorme, prachtig gedecoreerde gezichten van de koning die je glimlachend aankijkt. Hierdoor werd de bezoeker onderdanig aan de koning en wisten bezoekers dan de koning altijd toekeek.

Het Bayon is ook bekend om zijn reliëfs van ongeveer 1,2 kilometer lang. Hier kan je het normale leven zien afgebeeld uit de 12de eeuw.

Daarna moesten we klimmen over kleine trapjes met dunne treden. Uiteindelijk kom je dan op de hogere terrassen, waardoor je de gezichten beter kan zien en natuurlijk kan fotograferen.

Na wat rond te hebben gelopen en ons als echte explorers door het complex te hebben gedragen kwam de groep weer bij elkaar en gingen we weer verder.

Gelukkig was het ochtend programma al bijna klaar, want het was zo warm geworden ondertussen. Even een foto stop bij de zuid poort van Angkor Thom. Deze poorten staan op alle vier de zijden van het complex. Het complex is geheel ommuurd, dus dit waren de toegangspoorten. De poorten zijn prachtig! Ook hier een gezicht, deze keer van Bodhisattva Avalokiteshvara, bovenin. En langs de weg uitgebreide rijen beelden van 54 demonen en goden. Deze houden samen een slang vast. Deze slangen zie je overal en moesten het gebouw beschermen. De meest gebruikte slangen afbeelding is de 7 of 5 hoofdige cobra. Prachtig om te zien.

Daarna even bijkomen. Iedereen was kapot. We gingen lunchen op het terrein van Angkor; een soort wegrestaurant. Het eten was hier erg lekker. Alleen wel vreemd om Luk Lak te eten met frieten ipv rijst. Zal wel aan de toeristen liggen.

Na de lunch gaan we afmaken waarmee we ochtend begonnen. We gaan Angkor Wat binnen. Erg indrukwekkend om hier te lopen. Prachtige reliëfs in de muren, die een mythisch hindoestaans verhaal voorstellen. Vervolgens kom je dan uit op een grootte open ruimte, hier staat dan het gebouw met de bekende vijf torens. Dit kan je bezoeken door een hele steile trap op te klimmen. Boven kan je rondlopen door het gebouw en kijken naar de diverse ruimtes. Hier en daar staan nog oude Boeddha beelden. Bijzonder om er te lopen. En wat je naar boven hebt gelopen moet je ook weer naar beneden...... Dat was voor sommige mensen toch een probleem. Uiteindelijk was iedereen zonder grote problemen beneden.

Voor vandaag zat het erop, morgen gaan we verder.

In het hotel hebben we heerlijk aan het zwembad gelegen. Heerlijk even bijkomen van de hitte.

Daarna aankleden want vandaag gaan we een kinder project bezoeken en ondersteunen door daar te gaan eten. Niet iedereen gaat mee blijkt; sommige vinden het te duur.

We worden opgehaald door Tuk Tuk's. Toch wel een leuk avontuur die motortjes. Ze rijden alleen als gekken door het verkeer heen. Soms moet je echt je ogen dicht doen. En ik doe net als mijn moeder soms, houd mijn hart en adem vast.

Eerst een stuk over het normale asfalt, maar vervolgens gaan we over een bruggetje en dan de onverharde weg op! We werden helemaal heen en weer geslingerd. Vanmorgen hadden we een Tuk Tuk zien kantelen, dus daar waren we toch een beetje benauwd over. Na enige tijd kwamen we aan op bestemming.

Een project gerund door een lokale Cambodjaanse vrouw. Zij geeft les aan kinderen in de buurt; vooral Engels. Dat geeft namelijk deze kinderen straks een beter perspectief op de arbeidsmarkt. Als je geld wil verdienen moet je de toeristen industrie in en dan moet je Engels kunnen. Om dit allemaal te bekostigen kan je bij haar eten, wat we dan ook gedaan hebben.

Erg lekker was het ook nog. Met zijn allen op de grond zitten en zo ook eten. Blijft wel grappig.

We hebben nog een korte rondleiding gekregen door het dorp en enkele kinderen ontmoet. Na het eten wilden de kinderen graag met ons spelen. Dus paardje gereden met ze. Erg grappig, vooral met mijn lengte toch wel bijzonder voor ze.

Wat ze ook erg leuk vonden waren onze iPhone's en dan vooral de spelletjes erop. Erg grappig om te zien. Ze zijn er ook heel goed in en vooral heel handig.

Afscheid genomen van iedereen en vervolgens met Tuk Tuk terug naar het hotel. In het donker nog enger!

In het hotel nog even een beetje nagepraat over de dag, maar wel snel naar bed. We hadden natuurlijk een korte nacht gehad

• 07 November 2012 - 20:03

Pa:

Hoi Mark, dit is lachen! Je laatste 3 blogs zijn vandaag 7 november binnen gekomen. Je bent al 4 dagen "hoog en droog" in NL. Ze moesten de verhalen zeker nog controleren daar....
    We zien de foto's en horen de verhalen binnenkort. Spannend.
    Grtn. pa