Aankomst Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Aankomst Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Aankomst Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Mark

06 Oktober 2012 | Thailand, Chiang Mai

Ontwaken in een Thaise slaaptrein: geen pretje kan ik je zeggen. Slapen ook niet echt. Regelmatig wakker gebonsd door de wagon. Ook omdat het licht aan blijft is het geen pretje. Maar goed dat mag de pret niet drukken. We blijken ook nog eens een vertraging te hebben van 2 uur, maar uiteindelijk op station Chan Mai aangekomen. Hier staat de eigenaar van ons hotel ons op te wachten. Bagage in een busje en wij in een ander busje. Moest gelijk aan mijn vader denken; die zal dit nooit goedvinden. Maar dat gebeurd soms bij reizen in het buitenland. Uiteindelijk word ik bij het hotel weer herenigd met mijn rugzak.
Aangezien de kamers nog niet klaar zijn, is er geen andere keus dan omgewassen verder te gaan.

Eerst gaan we lunchen in Tiger Kingdom. Inderdaad een park met tijgers, maar hier kan je op de foto met deze prachtige beesten. Aangezien ik dit soort vermaak niet echt goed vind, heb ik dat stuk overgeslagen. We konden van het terras zien hoe het andere toeristen vergaat met de tijgers. Stuk voor stuk zie je mensen heel angstig naar een tijger toe lopen voor hun foto moment. Na een lekkere lunch door naar onze tweede bestemming.

Maesa Eliphant Camp is een camp waar ze olifanten opvangen die wees zijn. Tevens laten ze aan toeristen zien hoe ze olifanten inzetten voor werk en geven ze lokale mensen uitleg wat het nut is van olifanten. Alles in de hoop deze beesten beter te beschermen. We kunnen erg close komen bij de dieren. Ik werd zelfs geknuffeld door een olifant. Dat heeft trouwens wel een prijs: bananen.
Na een weinig inspirerende show, waarin olifanten voetballen, schilderen en darten, begint het deel waar we eigenlijk voor komen: het rijden op een olifant.

Erg leuk om eens mee te maken. Alleen naar beneden op een modderige weg is het geen pretje. Ik was doodsbang dat het beest ging uitglijden. Onze " chauffeur " maakte ook allerlei grappen uit tijdens het rijden, die hij zelf erg leuk vond, maar wij minder. Hij ging telkens naar de grond en na een tijdje weer naar boven. Maar opeens wilde de olifant hem niet meer, pas na meerdere bedreigingen liet ie hem weer op zijn hoofd. Hij is daarna ook niet meer naar beneden gegaan!

Na de olifanten was het tijd voor wat meer culturele invulling van de dag. We gaan naar een van de meest beroemde tempels van Thailand: Wat Suthep.
Eerst door de bekende kraampjes heel wurmen en dan liggen daar 320 traptreden voor ons klaar. Uiteindelijk wordt onze noeste inspanning beloond: een prachtige goude Chedi. Een Chedi in noord Thailand is hoekig en wordt gebruikt om iets heiligs te bewaren. In deze ligt een stukje bot van Buddha. Het is een echt "bedevaart oord". Je loopt er drie keer om heen, je steekt een kaarsje aan, drie stokje wierook en laat een bloem achter. Dan zal je een beter leven krijgen. Tenminste je goede Karma gaat omhoog. Want dat geloven de buddisten: goede daden geven goed Karma. Als je uiteindelijk voldoende goede Karma hebt ga je naar Nirvana. Om voldoende te kunnen sparen kom je telkens na de dood weer terug op aarde; wedergeboorte. Je kan terug komen in elke levensvorm; alleen mensen kunnen Karma verzamelen. Iedere jongen moet eens in zijn leven een monnik zijn. Onze gids heeft dat ook gedaan.
Het is trouwens een behoorlijk prijzige religie. Alles wat je wil doen begint of eindigt met een donatie. Bloemen kopen, kaarsje opsteken enz enz, overal moet een donatie doen. Ook wij moesten er aan geloven. We kregen de zegen van de monnik, met als bewijs een armbandje om mij rechter arm.

Na terugkomst in het hotel, was onze kamer eindelijk beschikbaar. Een snelle douche en daarna uit voor diner. We gingen vanavond lux uit eten; tenminste dat werd ons voorgeschoteld. Het ontvangst was bijzonder en de sfeer ook. Het eten was wel aardig. Gedurende het diner werd er een show opgevoerd. Wel grappig om te zien, maar behoorlijk toeristisch.

Na afloop hebben we nog met zijn allen een lampion opgelaten. Wel een prachtig gezicht.

Onze gids wilde ons ook nog de locale markt en nacht markt laten zien. Enorm druk, maar wel gezellig om door heen te lopen. De nachtmarkt van Chian Mai is beroemd om zijn nep artikelen. Niets iets wat ik zoek, maar wel leuk om langs te lopen. Mijn kamer genoot probeerde nog iets te kopen, maar de verkopers waren heel vervelend. Dus we zijn maar weer vertrokken.

Dat was ook eigenlijk wel een beter idee. Ik kon namelijk nog nergens mijn e-mail checken. Dus dat heb ik maar eens gedaan. Bedankt voor alle berichtjes en mailtjes. Leuk om ze te lezen.

Daarna snel naar bed, want morgen hebben we weer een reis voor de boeg.

• 08 Oktober 2012 - 11:52

Pa:

Spannend Mark. Dat armbandje wat je van die monnik hebt gekregen/ gekocht moet je wel omhouden tot het er vanzelf afvalt! Je mag de magic niet zelf verbreken...Nog fijne dagen daar...