Laatste stukje Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Laatste stukje Mekong - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Laatste stukje Mekong

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 Oktober 2012 | Laos, Luang Prabang

Weer vroeg op, maar wel erg goed geslapen. Snel douchen, tassen inpakken en ontbijten, want we moeten weer verder. Nog even snel naar de bakker, want dat hebben ze we gehouden van de Fransen; croissants en stokbrood.

Iedereen weer op de boot en daar gaan we weer verder. Zo'n boottocht is erg lekker ontspannen. Ik kan zelf niet lezen in een bus, maar op zo'n boot gaat het gelukkig wel. Het is trouwens wel grappig te zien hoe m'n nu op vakantie gaat.

Iedereen heeft een smartphone of iPad bij zich. Er zijn er zelfs bij, die absoluut niet zonder Facebook kunnen en daarvoor zelfs een lokale simkaart aanschaffen. Dat gaat mij echt te ver; ben op vakantie! Er is zelfs een deelneemster die echt elke dag continue alleen maar zaken post op Facebook. Continue piept die telefoon van haar. Ook worden er allemaal foto's gemaakt en op Facebook gezet. Ik ben ook zo stom geweest mijn e-mail te geven, waardoor ik nu ook getagd wordt op deze foto's. Dus wil je foto's zien met mij op een olifant of groepsfoto's kijk dan op mijn Facebook pagina. Ze staan erop.

Onderweg zit iedereen een beetje te dutten, te lezen of kaartspelletjes te doen. Heb weer een nieuw kaartspel geleerd: Magic Cards. Wel grappig, maar winnen is nog best lastig.

Nog een stop gemaakt onderweg bij de Pak Ou grotten. Dit waren vroeger koninklijke grotten. Voor 1975 had Laos een koning. Deze ging elk jaar in april op bedevaart naar deze lokatie. Dan werd de grot weer helemaal schoongemaakt en opgefrist. De koning kwam dan met allemaal beelden van Buddha en lappen prachtige stof naar de grotten en deze spullen werden daar uitgestald. Deze beelden staan er nog steeds. Er staan nu nog ongeveer 5000 beelden: sommige dus uit de 18 de eeuw. Nog steeds elk jaar in april komen er honderden pelgrims naar de grotten om hun Buddha beelden te laten wassen. Heel apart sfeertje hangt daar. Hier en daar een kaarsje, wierook stokje en een bloemetje van een pelgrim.
Je merkt daar ook hoe warm het eigenlijk is. Op een boot heb je wat wind en zit je in de schaduw. Daar ben je buiten en moet je een stuk klimmen. Het zweet gutst echt van mijn hoofd; was helemaal nat na het bezoek.

Na weer een klein uurtje kwamen we dan eindelijk na 8 uren aan in Luan Prabang. Ook hier weer een mierennest bij het ontschepen. Allemaal een busje in en daar gaan we dan op naar ons hotel. Een leuk hotelletje kan ik wel zeggen. Vooral een schoon bed en warm water. Twee dingen die eigenlijk het belangrijkst zijn. Oh ja en natuurlijk een airco. Dat zijn de dingen waar we op dit moment ons hotel op afrekenen.

Na ons gesetteld te hebben in het hotel en ons een beetje opgefrist te hebben opweg naar ons eten van deze avond. We hebben vandaag gegeten op de nachtmarkt. Hier is een hele sectie met eet kraampjes. Je pakt een bord, vult dat met allemaal eten vanaf een soort buffet en neemt een drankje. Je betaald een vast bedrag voor een bord. Erg lekker en natuurlijk erg goedkoop. Na ons goed te hebben voldaan met eten naar de nacht markt.

Een grote zwerm aan kraampjes over de hoofdstraat. Hier verkopen ze allemaal stoffen, kleren en andere textiel spullen. Ze zeggen wel dat het allemaal handgemaakt is, maar naar de hoeveelheden gekeken lijkt me dit onmogelijk. Wel opvallend is dat de verkopers niet geïnteresseerd zijn in verkopen. Ze vragen erg hoge prijzen, maar onderhandelen willen ze niet echt. Ze bieden een eenmalige iets lagere prijs aan; wil je dat niet dan lopen ze gewoon weg en jij uiteindelijk ook maar. Ik snap dat ze geld willen verdienen, maar je moet wel gewoon normale prijzen vragen. Nu vragen ze voor een t shirt gewoon bijna westerse prijzen.

Na een wat gedesillusioneerde avond terug naar het hotel gelopen en eindelijk even kunnen bijslapen.

• 11 Oktober 2012 - 12:11

Mama:

Hallo Mark
    Erg interessant om ook wat van de geschiedenis te horen , maar je moet er wel even voor gaan zitten .
    Vandaag in Nederland een prachtige dag , ze zeggen de laatste en dan vanaf vrijdag treedt de herfst in .
    Dus geniet nog maar een paar weekjes van de warmte !!
    Liefs van ons beide en geniet nog maar de komende weken
    Mama

• 11 Oktober 2012 - 13:31

Cindy:

In mijn pauze even snel email checken en ja hoor er is een reisverslag binnen gekomen! Erg leuk om te lezen. Wat maak je toch een prachtige reis. Over een tijdje samen nog maar eens over doen?
    veel liefs Cindy