Op naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Op naar Saigon - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Op naar Saigon

Blijf op de hoogte en volg Mark

23 Oktober 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vannacht was het een vreemde nacht. Eerst viel de stroom uit in de stad. Dus ook in ons hotel geen elektriciteit. Toch wel jammer, want geen stroom geen airco. Gelukkig was dat relatief snel opgelost.

Echter daarna begon het heel hard te regenen. Ik heb het nog nooit zo hard zien regenen. We zijn zelfs 's nachts nog opgestaan omdat we bang waren dat de kamer kon overstromen. Gelukkig bleef die droog vannacht.

Na een kort ontbijt eerst maar eens alles weer in de rugzak gestopt. Daarna konden we nog een beetje relaxen. Vervolgens weer allemaal in de bus. Op naar Da Dang airport.

Onderweg kom je langs de enige militaire basis van de USA in heel zuid Vietnam. De Amerikanen gebruikten liever de bases kn Vietnam, Japan of vliegdekschepen. Deze basis werd puur gebruikt voor helikopters en troepen. Hier speelt eigenlijk de serie Tour of Duty zich af.

Het vliegveld is hypermodern en pas drie jaar oud. Wel vertrekken hier maar heel weinig vliegtuigen. De meeste blijken geannuleerd volgens de borden. We vliegen vandaag met Vietnam Airlines naar Ho Chi Minh stad oftewel het oude Saigon.

Maar eerst gingen we lunchen bij de Burger King; de enige in heel Vietnam. McDonalds kennen ze hier trouwens niet. De winkel ziet er heel normaal, westers uit. Precies zoals je zou verwachten in een Burger King. Een zeer uitgebreid menu hangt er boven, helaas blijkt dat niet helemaal te kloppen. Ze hebben alleen maar hamburgers. De rest hebben ze op dit moment niet. Volgens mij ook nooit gehad, maar dat om het even. De hamburger smaakte lekker. Jammergenoeg kennen ze hier niet overal cola light; maar gelukkig verkochten ze wel blikjes cola light. Al met al een lekkere lunch en goede afwisseling van al het lokale eten.

De vlucht zelf was nogal een heftige, veel turbulentie bij opstijgen en dalen. Hij duurt daarentegen een uurtje, dus we waren er zo.

Gelukkig was onze bagage allemaal aanwezig; blijft toch altijd een gokje. James en ik bedachten ons dat de volgende vlucht, onze vlucht naar huis zou zijn.

Voor de eerste keer in mijn hele vliegcarriere moest ik mijn bagage laten controleren met de controle strip. Wel erg netjes, maar dat gebeurd nooit ergens naar mijn weten. Dat verzorgde dan ook weer een mooie rij en waarschijnlijk werk verschaffing.

We werden weer keurig opgehaald met een bus en bij ons hotel afgeleverd.

Hotel kamer hier is wat minder; vooral klein!

Na enigzins wat bijgekomen te zijn, hebben we een oriënterende wandeling gemaakt door de stad. Ons hotel blijkt middenin de dure gedeelte te zijn. Alle grote hotelketens zijn hier!

Lekker gegeten in een lokaal restaurantje . Ik wilde ook eens een echt Vietnamees gerecht proberen; noedelsoep met in dit geval kip. Erg lekker!

Daarna hebben James en ik nog een heerlijke kop koffie gedronken in de Vietnamese Starbucks; Highlands. Geslaagde avond dus.

Ben benieuwd wat we morgen krijgen te zien en gaan beleven. Morgen is de Vietnam oorlog onderwerp van onze bezoeken.