Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 Oktober 2012 | Vietnam, Hoi An

Slechte nacht gehad. Mijn maag had er blijkbaar genoeg van vannacht. Gelukkig wel goed wakker geworden.

Maar een beperkt ontbijt genomen. Deze keer alleen fruit, toast en thee.

Daarna naar de kleermakers. Ik wil dit toch maar eens proberen, waarom zou dat niets worden. James en ik hadden onderzoek uitgevoerd op internet. Allerlei modellen bekeken en kwamen toevallig beiden op hetzelfde model uit. Gewapend met iPad kwamen we bij de kleermakers.

Maar toen begon het eigenlijk werk pas echt. Het uitzoeken van de stof. Uiteindelijk bepaald dat ook de prijs van het jasje. Mooie stof gevonden! Vervolgens moesten we nog de voering uitzoeken. Natuurlijk kregen we vervolgens korting op een shirt. Dat lieten we natuurlijk niet aan ons voorbij gaan, dus ook nog een blouse stof uitgezocht.

Nu de maten nog. Eerst worden er foto's gemaakt van je lichaam. Daarna worden er allemaal maten genomen op de je lichaam. Na het tekenen van de order is alles binnen 24 klaar. We zijn benieuwd.

Om dit te vieren in een plaatselijk restaurant een koffie gedronken. Wegens mijn nachtelijke avonturen toch maar bij thee gebleven.

Het was nu toch wel erg warm geworden. Dat dachten de Vietnamezen blijkbaar ook, want de winkels en musea gingen tot onze verbazing tussen de middag dicht. Dat hadden we nog nergens meegemaakt.

In het hotel dan maar eens lekker aan het zwembad gelegen. Tegen het einde van de middag terug naar de stad voor een lekkere lunch in de stad.

Het stadje is eigenlijk een groot museum. Je moet hier een kaartje kopen, waarmee 5 verschillende gebouwen mag bezoeken. Daar zijn we maar eens mee begonnen.

Eerst een oud familie tempel. Dit gebouw is al twee honderd jaar oud. Hier worden de familieleden van een bepaalde familie vereerd. Het bijzondere aan al deze gebouwen is de bouwstijl. Het is een mengelmoes van Vietnamees, Chinees en Japans. Later kwamen er ook weer Franse invloeden. Dit maakt de gebouwen van deze stad zo bijzonder.

Wel vreemd is dat we bijna onmiddellijk in de winkel van de huis eigenaar belanden. Daar kwamen we niet voor!

Het volgende was een oud handelaars huis. Het huis was niet echt bijzonder, maar ook hier weer werden we vakkundig in hun winkel geloosd. Hier zijn we maar brutaal weggelopen.

Vervolgens naar een soort buurthuis voor de cantonees Chinezen. Hier staan twee hele oude draken in de tuin. Erg mooi om te zien.

Het hoogte punt van de stad is toch wel de Japanse brug. Deze stond vroeger in de Japanse wijk. De brug is helemaal overdekt en bevat een tempel. de buitenkant mag je fotograferen. De binnenkant helaas niet. Hij werd gebouwd in het jaar van de hond en was pas klaar in het jaar van de aap. Hierdoor wordt de ene kant van de brug bewaakt door apen en de andere kant door honden.

Het was nu bijna etenstijd, dus zijn maar eerst wat gaan borrelen in een van de restaurants. Daarna met de groep mee naar de cocktail bar. Hier ontstond nogal wat consternatie want een van onze groepsleden werd hier niet goed. Iedereen rende heen en weer, dat werkt dus niet! Gelukkig werd ze snel weer wat beter en konden we gewoon weer verder gaan met eten.

Na het eten nog even rondgelopen in de stad en daarna maar naar onze kamer gegaan. Hier nog wat nagepraat onder het genot van wat thee.

• 22 Oktober 2012 - 12:35

Mark Arntz:

Het uploaden van plaatjes is erg lastig. De internet verbindingen zijn niet echt goed. Dus ik kan niet altijd en overal dat doen. Ik plaats de foto's dus regelmatig later dan het verslag. Je moet dus soms een beetje terug bladeren in de verslagen.

• 22 Oktober 2012 - 19:40

Mama:

Je verhalen nodigen wel uit om er zelf eens te gaan kijken ; Dus dat moeten we dan in de toekomst eens doen .
    Als je weer in Bangkok bent kun je dan nog kijken voor een" Rolex "horloge voor mij van 25€ .
    Die vorige heeft toch heel wat jaartje gedraaid en het is toch altijd weer leuk om met zoiets te pronken
    Liefs mama en geniet nog van de laatste 2 weken