Mysterieus Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Mysterieus Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Mysterieus Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Mark

11 Oktober 2012 | Laos, Luang Prabang

Vandaag een vrije dag! Lekker uitgeslapen en na het ontbijt op pad de stad in. Aan de hand van de Lonely Planet een route uitgezet en lopen maar. Dat bleek nog niet zo makkelijk.

Het is namelijk behoorlijk warm hier (37 gr) en een hoge luchtvochtigheid. We moesten onze doelen en snelheid een beetje aanpassen. Eerst kwamen we langs Wat Wisunalat of zoals ie lokaal heet Wat Visoun. Een heel oud klooster, dat door de Chinezen is vernield en later weer is opgebouwd. Het staat bekend om zijn Boeddha beelden met de handen in de water vragen houding. Elke Boeddha beeld heeft een houding waarin ie is afgebeeld. Er zijn allerlei verschillende houdingen, maar de bekendste is de meditatie houding en de houding waarin ie wijst naar moeder aarde. Deze tempel heeft duidelijk de voorkeur voor het water vragen, want er staan echt tientallen beelden.

Op de binnenplaats staat een grote stupa in de vorm van een lotusbloem. De enige tot nu toe, die wij gezien hebben.

Tijdens een lange wandelingen langs de rivier kwamen we allerlei restaurants en terrassen tegen, maar geen een was open. Ook kwamen we langs een kunst gallery. We durfden niet de prijzen te vragen; het zag er allemaal zo duur uit.

Uiteindelijk kwamen uit bij een van de hoogte punten. Namelijk Wat Xieng Thong, de oudste nog bestaande tempel van deze plaats. Het is gebouwd in 1560 en is gebouwd door de koning van Laos. Tot 1975 is het ook in bezit en gebruik geweest van de koning.

Het gebouw ziet er echt prachtig uit! Daken lopen bijna door tot op de grond; zo gracieus. En de muren zijn helemaal beschilderd met goud. Tegenwoordig mag je er naar binnen. Vroeger konden er geen mensen naar binnen, alleen de koninklijke familie.

Op het terrein staan nog meer kleine gebouwtjes; allemaal met Boeddha beeld erin. Allen weer in een andere stand; je kon kiezen waarvoor je wilde mediteren.

Op het terrein staat een ander belangrijk gebouw. Dat gebouw is ook helemaal bekleed met goed en bevat alles wat er nodig was voor een koninklijke begrafenis. Waaronder gigantische begrafenis wagen, waarvan we nog steeds niet kunnen begrijpen hoe deze eruit moet komen.

Het was ondertussen weer behoorlijk laat geworden en tijd voor de lunch. of zoals James altijd zegt: are we having lunch?

De Lonely Planet raad een bepaald Frans restaurant aan. Dat vonden we nog verdomd snel. De lunch was heerlijk en we konden even goed bijkomen van de hitte. Daar moeten we toch rekening mee gaan houden de komende tijd.

Na de lunch opweg naar het laatste onderdeel van onze wandeling: het oude koninklijke paleis. Tot 1975 was Laos een koninkrijk met koning Savang Vattana aan de macht. In 1975 was er revolutie en kwam het communistische bewind aan de macht. De koning en zijn familie werd verbannen naar het noorden en het paleis werd opengesteld zodat de burgers konden zien hoe overvloedig de koning leefde. Helaas bleek deze strategie niet te werken. De bedoeling was dat de bevolking een haat kregen tegen de oude bestuurders. Dat werkte wel in Rusland, maar hier bij Boeddhisten niet.

In het paleis kan je zien hoe de familie leefden. Nou behoorlijk sober naar onze maatstaven. Er staat wel een TV in de woonkamer en er is een uitgebreide boekenkast, maar verder niets opzienbarend. En ja de troon is van goud, maar dat is begrijpelijk voor hier.

Het andere gebouw wat te bewonderen is, is het officiële ontvangst gebouw. Hier hield de koning zijn beraadslagen en ontvangsten. Dit is dan ook gelijk het mooiste gebouw.

Ook is onderdeel van het paleis het meest belangrijke Boeddha beeld van Laos. Namelijk de Pha Bang; die de naam heeft gegeven aan de stad. Dit beeld staat in de privé tempel van de koning.

Het was ondertussen zo warm geworden, dat we besloten om met een Tuk Tuk terug te gaan. Dat was een goed idee, want een kleine 10 minuten stonden we voor het hotel. Even siësta houden, dat hebben we wel nodig.

's Avonds met een kleine groep gaat barbeque op zijn Lao's. Midden in de tafel krijg je een bak met kolen. Daarboven zetten ze een pan met een soort berg in het midden. Je schept een bouillon rondom, waarin je dan groentes en paddestoelen kookt. Op de berg bak je dan vervolgens je vlees. Was erg lekker en weer een nieuwe ervaring!

Ik was ondertussen geheel gesloopt en ben dan ook snel in bed gekropen, want morgen moesten we wel om een hele onchristelijke tijd uit bed!