Canon del Colca - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Canon del Colca - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Canon del Colca

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

13 September 2010 | Peru, Cabanaconde

Gistermorgen weer vroeg op, want we hadden weer een reisdag. Vandaag gaan we een onderdeel doen, waar ik het minst naar uitkeek! Maar wat had ik het fout!!

We gaan naar het plaatsje Cabanaconde in de Colca Canyon. Dit gebied ligt achter de vulkanen van Arequipa. We moeten dan ook een behoorlijk stuk rijden met de bus. Een kleinere deze keer, met een nieuwe gids.

Aangezien we ook een behoorlijk stuk moeten stijgen (naar 4000 meter) worden we eerst ingewijd in een oude Inca ritueel. Het kauwen op Coca bladeren. Eerst bladeren kopen in een winkel, tesamen met een soort assteen. Dit moet je dan met elkaar vijf minuten kauwen en dan een half uur tussen wang en tanden laten zitten. Je mond en tong raken iets verdoofd, net alsof je bij de tandarts zit. Was blij dat ik het kon uitspugen. Wat vies was dat!

Maar goed het helpt zeggen ze tegen de klachten op grote hoogte.

Nu gaan we gelijk stijgen en rijden door een prachtige omgeving van allerlei vulkanen en vlakten. Bijzonder om te zien. Tevens komen we door de Reserva Nacional Salinas Y Aguada Blanca. Vooral bekend omdat hier 1 van de vier hooglandse kamelen woond: de Vicunas. Grappige dieren. Hun wol wordt gebruikt voor exclusieve truien. Een kilo levert ongeveer $500,00 op.

Als we door rijden komen we twee andere soorten tegen: de alpacas en natuurlijk de lamas. Vooral oppassen: als hun mond naar boven gaat en de oren naar achteren moet je hard weg rennen. Gelukkig ging het allemaal prima. Alpacas worden ook gebruikt voor hun wol. Lamas ook maar dan meer voor matrassen enz. Kleren zijn wat hard.

We komen uiteindelijk aan in de Canon del Colca. Een woord: prachtig!!
Erg koud dat wel, maar goed het uitzicht maakt veel goed.

Dit gebied is al eeuwenlang het gebied van de landbouw geweest. De Inca´s hebben de technieken van terrasbouw sterk verbeterd. Dat systeem gebruiken ze nu nog steeds, grotendeels ongewijzigd. Behalve zijn de irrigatie systemen aangepast aan de moderne tijden.

Maar in deze vallei is het dus een en al bedrijvigheid met mensen in traditionele kledendracht. Helaas willen ze niet echt op de foto, dus we moeten het stiekem doen. We worden er ookal behoorlijk bedreven in. Natuurlijk zijn er ook mensen die hebben het tot werk verheven. Die vrouwen vragen er geld voor! Maar goed, je wilt toch wel wat plaatjes van de kledendracht hebben.

De canyon is de een na diepste ter wereld (3100 meter). De diepste ligt ook in Peru, maar heel ergens anders. Er is nog een reden waarom hier hordes aan toeristen komen, maar dat zou ik pas morgen zien.

Na een lange rit eindelijk aangekomen in Cabanaconde. Leuk hotel ingecheckt. Wat matig gegeten, maar ja dan moet je ook pizza bestellen!
Dan vroeg naar bed, want we moeten weer vroeg op.

Grt,

Mark

• 16 September 2010 - 11:52

Jorg:

cool cool weer allemaal hoor! hier, regen regen, werken werken, etc etc. hoe staat het met de foto's?