Evacuatie! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Evacuatie! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Evacuatie!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 September 2010 | Peru, Cuzco

Gisterochtend vroeg uit Puno vertrokken met een nieuwe bus en onze oude vertrouwde gids. Vandaag weer een lange reisdag; deze keer naar Cuzco.
Gelukkig maken we enkele stops, want anders is het zo langdurig.
Onze eerst stop was vlakbij. Allemaal graftombes op een berg. Prachtig om te zien. Knap dat ze zo konden bouwen toen!
Het zijn eigenlijk een soort graansilo's van steen. De Inca geloofden dat een man en vrouw een kind op deze wereld konden zetten. De buitenkant van de tombe moest dan ook de penis voorstellen (de man); de ruimte aan de binnenkant aan de baarmoeder (de vrouw) en de overledene werd in foutushouding begraven (het kind). Hierdoor kan de overledene in een andere dimensie weer tot leven komen.
Deze graftombes waren voor hele families. De overledene werd begraven met voedsel en andere objecten waaronder gouden. De spanjaarden hebben dan ook deze tombes behoorlijk geplunderd en vernield opzoek naar meer goud. Na een lekker kopje koffie weer enroute!
Gestopt op de grens tussen de provincie Puno en Cuzco. Dit punt ligt op 4300 meter. Weer een prachtig uitzicht. Alleen werd het weer bevolkt door de onhoudputtelijke winkeltjes met souvenirs!! Deze keer ook vrouwen en kinderen in traditionele klederdracht, die voor geld op de foto gaan.
De volgende stop was een lekkere lunch in een weg restaurant. Ook hier weer de verkopertjes!! Wordt er gek van.
Aan het eind van de middag kwamen we op onze laatste stop van vandaag; Riqchi.
Hier was een tempel gewijd aan Viracocha gelegen. Deze tempel was een van de heiligste van het rijk. Ook hier hebbend de spanjaarden huis gehouden, waardoor je alleen een impressie krijgt van het complex. Vroeger was hier het grootste dak van de Inca rijk te zien. Nu staan alleen nog enkele pilaren en het centrale deel voor een stuk. Geeft wel een goede indruk van het gebouw!
Vervolgens weer verder naar Cuzco. Het werd al langzaam aan donker toen we Cuzco naderde. Hier kan veel regen vallen in de zomer. We zagen ook enkele dorpen die weggevaagd waren door de modderstromen en regen!
Toen werd de bus aangehouden door de politie. Na het betalen van wat drinkgeld mochten we weer door rijden.
Cuzco heeft hele smalle straatjes, dus de bus kan niet bij het hotel komen. We werden bij de busstop eruit gegooid. Bagage in taxi's en wij moesten lopen.
Leuke stad zover te zien! Hostel was prima, alleen wat veel krakende houten vloeren. Na een klein hapje eten snel naar bed! Morgen Cuzco ontdekken.
Ontbijt was heerlijk: bruinbrood!!! Bedankt Tineke!
De mensen van onze groep die een trail gingen lopen kregen in de vroege ochtend uitleg over de gang van zaken. Ze werden toch allemaal wel wat stiller.
Daarna met een groepje verschillende tempels in de omgeving bekijken.
Cuzco was vroeger voor de Inca's het bestuurlijke, spirituele en economisch centrum van het rijk. Het bevatte vele tempels en paleizen. De stad had de vorm van een poema.
De Inca's geloofden in drie levels van leven. De hemel, die werd uitgbeeld door de Condor; het leven op aarde (uitgebeeld door de Poema) en het leven onder de grond (uitgebeeld door de slang). Deze drie zie dan ook overal afgebeeld.
Het hoofd van de Poema van Cuzco wordt gevormd door de tempel Sacsaywaman (Verzaagde valk). Het ziet eruit als een vesting, maar was gewoon een tempel. Grote rotsblokken werden vanuit ongeveer 2 kilometer verder gelegen groeven gehaald. Deze werden op houten palen getrokken, naar deze tempel toe. Hier werden ze precies op maat gebeiteld. Echt monnikenwerk!! Maar het ziet er schitterend uit.
Vervolgens naar de ruines Pukapukara of te wel Rood fort. Dit omdat de stenen rood waren vroeger. Dit gebouw diende als rustplaats voor de boodschappers van het rijk. Ook konden ze de vallei in de gaten houden.
Vlakbij ligt Tambomachay. Dit was de tempel van het water. Er stroomt nu nog steeds water uit de fonteinen. Tot op heden hebben ze nog steeds niet de water gangen gevonden. Wel weten ze uit welk meer het water komt. De Inca's waren meester in het aanleggen van waterwegen. In deze ruine stroomt altijd evenveel water. Hoe dat lukt weten ze tot op dit moment nog steeds niet.
Als laatste bezoeken we de ruines van Q'enqo. Dit is een tempel uitgehouwen in rotsen. Zonder de souvenier winkels zou ik niet hebben gezien dat er een tempel staat. Hier werden jongens tot mannen gemaakt tijdens een soort test. Er was vroeger een labyrinth waar de jongens doorheen moesten lopen. Er werden dan vervolgens allerlei geluiden gemaakt, en wie daar onverschrokken door heen kwam werd volwassen. Een soort spookhuis is het eigenlijk.
Tevens was er in deze tempel een grot die gebruikt werd om mummies te maken. Daarom waren de spanjaarden ook zo vernielzuchtig. Ooit stond er een groot Poema beeld. Dat is volledig vernield. Er rest nu nog een stukje labyrinth enkele offerplaatsen en twee tronen. De grot is ook nog vrijwel compleet met twee platte tafels. De gouddecoratie is natuurlijk niet meer aanwezig.
Vervolgens met de groep gaan lunchen. Tijdens de lunch kregen we verontrustende verhalen te horen. Er is een staking aangekondigd voor morgen! Volgens de gids gaat dat altijd met behoorlijk wat geweld. De mensen die de trail gaan lopen moesten opeens deze avond al weg of in de holst van de nacht. Onze gids vond het ook veiliger om vanavond te gaan en niet morgen.
We werden daarom in een taxibusje geplaatst en zijn met grote vaart uit de stad gebracht naar onze nieuwe onderkomen. We waren behoorlijk gespannen allemaal. Je ziet ook allemaal baricades langs de weg. Het maakt het allemaal niet vrolijker, maar goed we waren weg!

• 24 September 2010 - 12:20

Mark:

wat maak je allemaal mee joh! volgend jaar gewoon weer Aruba op het strand Mark!

• 24 September 2010 - 12:21

Jorg:

oh , die reactie was dus van mij ;)