Puno! - Reisverslag uit Puno, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Puno! - Reisverslag uit Puno, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Puno!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 September 2010 | Peru, Puno

We moesten gisteren relatief laat weg, maar de gidsen hadden wat in peto voor ons!

Ze wilden een wandeling gaan maken tussen twee dorpjes. Dat zou ongeveer 5 uur duren!

Eerst moesten we twee uurtjes rijden naar Yanque. Onderweg gestopt in Maca. Hier is een mooie kerk te zien. Deze kerk is, net zoals alle kerken in Peru, gebouwd door de spanjaarden. De kerken waren trouwens niet toegankelijk voor de indianen, zij moesten buiten staan luisteren naar de mis. De spanjaarden zaten binnen.

Trouwens op elke stoppunt zijn vrouwen te zien, die allerlei truien, mutsen enz kopen. Hier wel leuk om te zien, maar waarschijnlijk loop je er in Nederland niet meer in!

Na aankomst in Yanque begon de tocht. Eerst naar het dal lopen over allerlei trappen heen. Hier zagen we de Colca´s, welke de vallei zijn naam heeft gegeven.

Colca´s zijn een soort stenen koelkasten. Hier werd het graan en diverse groentes bewaard. Het is daarnamelijk koel door de wind. Ja,ja die Inca´s waren nog niet zo dom!

Goed tot hier was het allemaal eenvoudig, maar daarna ging het snel stijl omhoog! Dwars door alle terassen en rotsen heen. Onderweg wel prachtige vergezichten, maar het was behoorlijk zwaar. De gidsen vertelden ons dat de trails in Cuzco nog een stuk zwaarder zijn! Dat wordt dus lachen!

Uiteindelijk kwamen we uit bij de ruines van het dorpje Uyo Uyo. Toen de spanjaarden in het land kwamen wilde ze de "wilden" gaan civilizeren. Dat kon volgens hen alleen te samen met de katholieke kerk en ze moesten wonen in een dorp.

De spanjaarden bouwden op diverse plekken een kerk, met daaromheen diverse huizen. De huizen waren voor de spanjaarden. De inca´s moesten maar hun eigen huizen bouwen. Echter de Inca´s kwamen niet uit de bergen naar de dorpjes. Uiteindelijk hebben de spanjaarden de inwoners van diverse dorpen in de bergen verjaagd uit hun huis. De huizen en dorp hebben ze vernield, zodat de Inca´s wel naar de dorpen toe moesten. De ruines van deze dorpjes zijn nu nog steeds zichtbaar. In Uyo-Uyo kan je zelfs een indruk krijgen hoe het eruit heeft gezien.

Daarna zijn we dwars door de bergen op 3800 meter hoogte getrokken. Behoorlijk zwaar. Geen echt pad en dan in de volle zon.

Uiteindelijk kwamen we aan in het gewenste dorpje. Iedereen was helemaal kapot.

De bus bracht ons naar Chivay. Hier werden we getrakteerd op warmwater bronnen. Heerlijk bijkomen met een pilsje in de hand liggend in water van 39 graden.

Als eten hebben we echt peruaans gegeten. Ik heb een echt peruaans gerecht geprobeerd: Cuy. Wat dat is moeten jullie maar eens opzoeken. Het smaakte wel goed.

Vandaag moesten we eens vroeg opstaan. We hadden weer een behoorlijke afstand af te leggen.

De rit was op zich goed te doen, maar het uizicht is een beetje van hetzelfde. Bergen, vlaktes en nog eens bergen. Onderweg nog wel flamingos gezien.

Aan het begin van de middag in Puno aangekomen. Dit is een plaatsje gelegen aan het Titikaka meer. Hiervan gaan we morgen twee dagen op varen. We slapen dan bij de lokale mensen thuis. Ik ben benieuwd!!

Groetjes allemaal,

Mark

PS plaatjes moeten wachten tot ik terug ben. Ik kan mijn foto´s niet lezen op de computers hier.

• 23 September 2010 - 07:01

Jorg:

hahaha, bikkel! Cuy = Cavia, als je die trend doorzet nemen wij wel een cacia thuis. Is Roar er klaar mee schuif ik hem door naar jou ;).
    Geniet nog van je laatste dagen!