Eerste indrukken China - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Eerste indrukken China - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken China

Door: Mark Arntz

02 Oktober 2011 | China, Peking

Zaterdag was het eindelijk zover! Ik ga naar China! Allereerst was het weer even stressen, want de taxi was te laat. Maar na een korte rit en inchecken ben ik klaar om te boarden. Kreeg nog een ruimere stoel van de stewardess, omdat ik midden tussen de Chinezen was beland! Mocht bij de emergency exit zitten. Goede beenruimte dus!

Na een relatief korte vlucht van 8:55, lande ik in Beijing. Het is hier ochtend, dus de zon kwam net op. Tijdens de vlucht kwam ik in gesprek met mijn buurman, die zelfstandig door China gaat reizen. Lijkt me trouwens een enorme onderneming, zeker nu ik hier twee dagen ben. Het is hier soms een zooitje qua organisatie. En ze kunnen totaal geen Engels. Aangezien ik pas vanaf 18 uur in de groep zat, ben ik samen met Cyril naar het Zomer paleis gegaan.

Beijing is enorm groot; qua oppervlakte zo groot als België en er wonen 17 miljoen mensen. Dat kan je echt merken! Overal zijn enorme hoeveelheden Chinezen te zien. In de bussen, metro en op de monumenten. Chinezen zijn enorm luidruchtig in een groep en de gidsen met luidsprekers helpen ook niet echt.

Maar het zomer paleis was prachtig! Allemaal gebouwen, in echte Chinese bouwstijl. Het paleis werd gebruikt in de zomer en omdat het langs het meer stond, was het koeler en aangenamer daar.

Het wordt aangeprezen als een rustige omgeving, maar helaas door de enorme aantallen Chinezen, is daar niets van te merken! Het leek van een tsunami!

Na een paar uur daar gewandeld te hebben en geklommen naar de tempel van Buddha te hebben, ben ik terug gegaan naar het hotel. Naar mijn groep van de vakantie.

We hebben een erg jonge groep, dus mijn doelstelling van mijn keuze van Gap is bereikt. Onze gids is local: Miny. Ze kan aardig Engels. De groep bestaat uit twee stelletjes en de rest uit eenlingen. Ik ben met Derek verbonden tijdens de reis. Een enorme vent uit Canada, die op een geldwagen zit als werk. Grappige vent, maar in hoge mate geïnteresseerd in bier. Veel nationalileiten in de groep. Zo zijn er Amerikanen, Canadezen, Engelsen, een Noor, twee Denen, twee Zwitsers, een Ier en een Hollander (me!). Dus ja, ik moet de nederlandse eer weer verdedigen.

Na een uitgebreid Chinese maaltijd, vroeg naar bed, want we moeten extreem vroeg op de eerste dag.