Fietstocht - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Fietstocht - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Fietstocht

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

19 Oktober 2011 | China, Yangshou

Vandaag een rustig begin van de dag met een lekker ontbijtje. Tevens hebben we nu weer eens toegang tot het internet. Nog steeds gecensureerd, maar ik kan wat pagina's lezen. Helaas is het niet gratis; alleen bij het nuttigen van eten krijg je toegang.

Na het nuttigen van het ontbijt verzamelen we op een plein in het centrum. Blijkt mijn kamergenoot niet aanwezig te zijn. Ben hem maar gaan wakker maken! Uiteindelijk met zijn allen naar de fietsverhuur. Allemaal een mountainbike gekozen. Ze zien er wat gammel uit, maar de remmen werken gelukkig goed. Na het zadel een flink stuk verhoogd te hebben, gingen we op weg. We gaan een fietstocht maken in de omgeving van Yangshuo.

Net zoals met de boottocht een prachtige ervaring en uitzicht. Overal weer die karst bergen en verder geheel vlak. Die vlaktes worden vooral bevolkt door boeren. Die krijgen de grond trouwens te leen van de overheid. Ze verbouwen vooral rijst. Het oogst seizoen hiervan is echter voorbij, dus veel velden zijn leeg. Aangezien er nu een minder warme periode aanbreekt, worden nu aardbeien gepland.
De bevolking van de provincie Guangxi, waar we nu zitten, bestaat voornamelijk uit allerlei minderheden. Hierdoor hebben ze van de centrale overheid een soort autonomie gekregen. Nu lijkt dat mooi, maar veel heeft dat niet veranderd. Door de autonomie kunnen de boeren wel hun oogst tegen betere prijzen verkopen aan de overheid en krijgen ze subsidie in de landbouw.  Een groot probleem voor de regio zijn echter de toeristen; het levert meer op om souvenirs te verkopen dan te boeren. Dit levert dan weer ongebruikte grond op, die weer door de centrale overheid aan Han Chinezen worden gegeven. Dit resulteert uiteindelijk van een instroom van Han chinezen ten koste van de minderheden.

Na een kleine 2 uur kwamen we aan bij de Maanberg; genoemd naar de vorm. Hier ligt ook een restaurant met uitzicht, alwaar we lekker hebben geluncht. Enkele van de groep zijn helemaal naar boven gelopen.

Uiteindelijk weer terug gefietst naar ons dorp terug. Het uitzicht blijft prachtig en bijzonder.
De rest van de middag heb ik mijn dagboek bijwerkt. Vele dagen tegelijk geüpload; sorry kon niet eerder. Heb tevens ook besloten iets meer luxe te regelen voor de terugreis; meer beenruimte.
Vervolgens door het stadje gelopen en de laatste souvenirs aangeschaft; blijft toch een leuk spel dat onderhandelen....

Na een snel diner op weg naar iets bijzonder. Misschien hebben jullie ooit gehoord van filmmaker Zhang Yimou? Nou ik ook niet, maar wel een van zijn werken: hij heeft de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing bedacht en geregisseerd. Nu wil het dat hij ook een show hier in Yanshou heeft neergezet. Trouwens de show hier, heeft hem de opdracht in Beijing bezorgd.

De tocht er naar toe was al een ervaring op zich. In files rijden de Chinezen helemaal als gekken. Maar gelukkig weer heel aangekomen. We waren maar met ons viertjes, want de rest wilden niet. Die hebben wat gemist!
Een prachtige show was het. In totaal 600 mensen deden mee aan het optreden. Alles op een groot meer en rondom allemaal bergen. De bergen werden verlicht met allerlei kleurenlicht. Opeens staan er 200 vissers op het water met allemaal lampjes op hun boot. Grote koren, die Chinese liedjes zingen over de rivier, natuur enz. Het was groots en prachtig.
Wat wel jammer was dat Chinezen er gewoon doorheen praten. Ook worden er constant foto's gemaakt waardoor er telkens flitslicht zichtbaar is. Maar de show blijft prachtig, ben blij dat ik dit gezien heb.

Na terugkomst onze collega reizigers opgezocht om wat te gaan drinken. Het is namelijk onze laatste avond in Mainland China, zoals ze dat hier noemen. Morgen gaan we de grens over naar Hong Kong.