Aankomst Yangshou - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Aankomst Yangshou - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Aankomst Yangshou

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

18 Oktober 2011 | China, Yangshou

Na een relatief korte, maar goed nachtrust van mij kwamen we aan in Guilin. Misschien kennen jullie deze plaats, want ook deze is erg bekend. Deze keer van het bekende karst gebergte. Tevens is het een grote producent van rijst. Gelukkig werden we wakker gemaakt door de conducteur, die geen Engels spreekt. Ze begreep het woord Thank you, niet. Dus dat bracht wat verwarring om 4:30 in de morgen.

Vervolgens weer allemaal de bus in, want Guilin is niet het eindpunt van deze reis. Na een uurtje waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming;

Deze plaats ligt ook middenin het karst gebergte, maar is een meer toeristische plaats. Snel naar het hotel, alwaar we de bagage hebben achtergelaten.

Eerst even ontbijten dan maar. Hier is het een echt backpacker plaatsje en dat zie je gelijk aan de restaurants en winkels. Zo staan hier zaken op het menu als pizza's, pasta's en een gewoon westers ontbijt. En na zo'n lange reis ging dat ontbijt er goed in.

De gids geeft een korte rondleiding door de stad, zodat je gelijk alle plekjes weet te vinden. De belangrijkste straten voor ons zijn natuurlijk de restaurants en de souvenir winkels! Nou die zijn er genoeg kan ik je zeggen. Het schijnt er 's avonds nog drukker te zijn, ook dat gaan we meemaken.

Eerst terug naar het hotel, alwaar onze gids de mogelijke activiteiten met ons doorneemt. Iedereen vult zijn naam in op meerdere activiteiten. Daarna naar de kamers om te douchen en even bij komen.

De douche doet wonderen kan ik je zeggen. Even naar het nieuws kijken voor de ontspanning. Hier in China heb je de staats televisie, de CCTV. Deze bestaat uit maar liefst 18 kanalen. Elk kanaal met een speciale thema. Zo is er een sport kanaal, nieuws kanaal, films, series etc. Allen in het Chinees natuurlijk, of eigenlijk Mandarijns. Een zender is geheel in het Engels en lijkt heel erg qua invulling op BBC Worldnews. Dus het nieuws komt gelukkig wel bij ons door de afgelopen weken. Zo was het overlijden van Steve Jobs ook hier groot nieuws. Wel wordt hier het nieuws erg gekleurd weergegeven. Zo werd bijvoorbeeld de revolutie van 1911 groots gevierd en weergegeven als het begin van de communistische revolutie. Ze vergeten even te melden dat Dr Sun Yat-sen een voorstander was voor democratie. Ook het Europese nieuws komt hier door, inclusief de gehele euro problematiek. Trouwens de Chinezen wordt voorgehouden, dat dit probleem geen effect heeft op hen....
Ook Nederlands nieuws hier gezien: we krijgen in Nederland plaszakjes in de treinen. Nou dat is nog eens nieuws uit Nederland; toch een heerlijk overzichtelijk land! Mijn collega reisgenoten lachten er kostelijk om.

Vanmiddag ging ik mee op een boottocht op de rivier Li. Eerst met een lokaal busje naar de rivier. Prachtige rit dwars door de vlaktes omringd door de karst bergen. Ongelofelijk mooi om dit te zien. Ook bijzonder omdat deze bergen nog steeds groeien, of eigenlijk wij dalen nog steeds. Karst bergen bestaat uit limestone, dat keihard is. De zachte gesteenten tussen de limestone bergen zijn in de loop van de jaren weggeslepen door wind en water.

Vervolgens op een vlot plaatsnemen met een paar mensen en dan met een buitenboord motor over het water varen. En het uitzicht is echt prachtig. Elke keer is er weer een mooi plaatje te zien en te schieten. Ongelooflijk mooi om er zo tussendoor te varen. Na een tijdje kom je op een soort eiland in de rivier waar de gebruikelijke souvenir verkopers ons staan op te wachten. Nieuw is hier dat  er mensen zijn met aalscholvers. Deze kan je op je handzetten voor een foto.

Terugweg was ook prachtig. Die karst bergen lijken net hier door iemand neergegooid te zijn. Niet voor te stellen dat hier ooit een grote vlakte is geweest.

Vanavond snel een pizza gegeten met een kleine groep. We moeten namelijk nog weg. We gaan namelijk kijken naar een zeer oud gebruik van deze streek: vissen in de nacht.

Aangezien het vissen op de rivier zelf gebeurd, nemen we plaats in een kleine bood. Vervolgens in het donker de rivier op. Hier zien we de vissers te werk.

Deze vissers werken iets anders, dan wij gewend zijn. Allereerst is zijn boot een lange vlot, die hij met een soort paal vooruit beweegt. Ten tweede gebruikt ie een lamp, die voorop het vlot is gemonteerd. Daarmee lokt ie de vissen naar zijn boot. Deze vissers gebruiken echter geen hengels of lijnen voor het vissen, maar levende aalscholvers. Deze hebben allemaal een touwtje rondom hun nek. Hierdoor kunnen ze geen vissen inslikken. Deze volgens duiken dan voor de boot het water in, waarna ze boven komen. Na enkele keren duiken worden de vogels omgekeerd boven een bak. Dan spuugt de vogel de gevangen vis uit. Ja, ja, ik zie de discussie met Marianne Thieme al voor me!

Nadat de vissers een tijdje hun werk hadden gedaan, gingen ze naar de kant. We konden hier vragen stellen (ja, ja, in het Chinees!) en de vogels van dichtbij zien. Mooie beesten en machtig om te zien, hoe het vissen er aan toe gaat.

Na terugkomst in de stad met een groepje een pilsje gaan drinken. Daarna naar bed, we moeten even bijslapen van de treinreis.