Laatste treinreis - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Laatste treinreis - Reisverslag uit Yangshou, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Laatste treinreis

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

20 Oktober 2011 | China, Yangshou

Weer een lekker ontbijtje, maar nu begeleid door vele vliegen. De vuilnis was niet opgehaald blijkbaar. Eerst uitchecken in het hotel, want we gaan de ochtend culinair doorbrengen. We gaan op kookles vanmorgen.

Onderdeel van de kookles is een rondleiding over een Chinese markt. Eerst instructies en wat uitleg. Wat we op de markt gaan zien, is heel anders dan wat kennen van een markt. Geen foto's van mensen maken, alleen van de producten. Goed bij elkaar blijven en als het teveel wordt, naar een verzamel plek gaan.

De eerste deel van de markt bestaat voornamelijk uit groenten. We zien hier nu voor de eerste keer de groenten, die we hebben gegeten de afgelopen weken. Ze eten echt alles. Zo heb je Chinese kool (anders dan de onze), bestaande uit een blaadjes. Het lijkt een beetje op kleine pakzooi blaadjes. die groeien op een wortel. Wat is nu; die wortel kan je ook eten. Verder enorm hoeveelheden champignons en andere paddestoelen.

Vervolgens door naar de vissen afdeling. Allemaal vissen in afwasteiltjes. De vissen leven trouwens allemaal; blijven ze het verst. En om ze in leven te houden, zitten er van de aquarium pompjes in. Ik denk dat dit soort praktijken toch wat discussies zouden opwerpen. Ook de kikkers, ieder in een eigen netje, zijn hier te koop. Deze streek is bekend voor zijn slakken, die zijn in dit gedeelte ook verkrijgbaar. Uiteindelijk bij de kraam van de vissenkoppen uitgekomen; niets wordt weggegooid.

De volgende sectie wordt wat aparter: het vlees. Je koopt hier reeds klaar gemaakt vlees, rauw vlees, tot gewoon levend vee. Kippen, konijnen, eenden en ganzen zitten hier in kooien wachten op kopers. Je neemt deze mee naar huis, alwaar ze levend gehouden worden tot het gebruik.
Een sectie is voor een deel te veel. In deze sectie worden de honden en katten geslacht en verkocht. Dat is in deze streek een echte specialiteit. Hier zijn we niet echt welkom merken we al snel.

Nog even snel de laatste dingen aangekocht en vervolgens naar de fruit sectie. Veel vruchten kennen wij in Nederland ook. Trouwens lychees zijn wel chinees, maar enkel verkrijgbaar in juli en augustus. Echter in een restaurant zal je nooit lychees met ijs of slagroom om een menu zien staan. Ze kennen hier helemaal toetjes cultuur.

Eenmaal in de kookschool kregen we allemaal chef kleding aan. Veel te klein voor mij, maar dat verhoogd de pret enorm. We gaan vandaag drie gerechten maken: compound chicken, sweet sour pork en dumplings.

Eerst moet alles gesneden worden; eerst de groentes en daarna het vlees. Ze houden alles keurig gescheiden van elkaar om geen verontreinigingen te krijgen.

Dan alles in elkaar draaien. Eerst de dumplings vouwen; een lastig begin maar uiteindelijk krijg je het in de vingers en gaan ze makkelijker.
Vervolgens het kipgerecht klaargemaakt, wel voorzichtig met de pepers. Grote wok op groot vuur, dat is nog eens wat anders dan bij ons. Ook allerlei producten gebruikt, die ik nog niet kende. Al het vlees wordt hier gemarineerd in rijstazijn, om de vleessmaak weg te krijgen.

Als laatste het laatste gerecht klaargemaakt. Eerst vlees bakken en dan de groentes apart kort bakken, vlees toevoegen en de saus ingrediënten toevoegen en klaar is Kees.

De dumplings worden gestoomd in de oven en aansluitend met zijn allen alles opgegeten. Het was heerlijk. De recepten heb ik meegenomen, dus dat ga ik eens proberen in Nederland.

De middag was gedeeltelijk vrij, die ik dan ook in de stad heb doorgebracht. Einde van de middag zijn we met zijn allen iets gaan drinken, een soort afscheidsborrel.

Vervolgens met zijn allen in de bus opweg naar het station van Guilin. We waren iets verlaat, maar dat haalt de buschauffeur makkelijk in met zijn capriolen. Voor de laatste keer deze vakantie met de trein naar de volgende stad. We gaan naar de stad Shenzhen, helemaal in het zuiden.
Voordat we daar aankomen eerst voor de laatste keer slapen in de trein.

• 24 Oktober 2011 - 09:35

Pa:

Hoi Mark,
    Helemaal te gek. Die dumplings zie ik wel zitten. Ben benieuwd hoe je die gaat stomen in Utrecht. Maar meeproeven gaan we zeker doen.