Aankomst Hong Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Aankomst Hong Kong - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Aankomst Hong Kong

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

21 Oktober 2011 | Hong Kong, Kowloon

Wakker worden in de trein heeft iets gemeens in zich. De lampen gaan namelijk gewoon aan, net als ze ook gewoon uit gaan 's avonds. Het ontbijt hadden we meegenomen, maar het zoete brood blijft vreemd.

Rond 10:30 aankomst in Shenzhen, uitstappen! Helaas ging dat niet zo soepel allemaal. Alle Chinezen komen hierheen voor een bepaalde reden: winkelen. Allemaal karretjes en andere onhandige transportmiddelen meenemend. Uiteindelijk waren we uit de trein.

Het grote bord is reeds zichtbaar: customs HongKong. Yep douane, Hong Kong heeft zijn eigen douane.

Na het einde van de tweede opium oorlog in 1860 bezetten de Britten het schier eiland Kowloon. De Engelsen wilden namelijk hun handel in opium zeker stellen. Opium werd geruild voor thee, zijde en porcelein. In juli 1898 hebben de Britten het Kowloon en de aanliggende eilanden gehuurd van China voor een periode van 99 jaar. Gedurende deze tijd was het onderdeel van het Britse Commenwealth. In de tijd van de korea oorlog was handel met china verboden; hier heeft hongkong van kunnen profiteren. Het huurcontract liep af in 1997 en werd het weer een onderdeel van China. De Engelsen hebben echter wel bedongen dat het een status aparte krijgt voor 50 jaar (een land, twee systemen). In die tijd zitten we dus nu. Dat betekend een eigen zelfstandige overheid, eigen rechtspraak ( naar Angelsaksische maatstaven), eigen munteenheid en eigen immigratie. Wel is er het Chinese leger gelegerd, inplaats van de Engelse. Buitenlands beleid wordt afgestemd met China. Wel krijgt China veel geld uit Hongkong.

Eerst moeten we nog uit China zien te komen. De gehele papierwerk en het langzame werken van de ambtenaren gaat ons allemaal irriteren. Maar uiteindelijk staan we in niemands land. De immigratie van Hongkong gaat een stuk vlotter. Ik mag uiteindelijk 90 dagen blijven.

Eenmaal door de douane komen we op Hongkong 's grondgebied aan. Je merkt gelijk een verschil. Veel meer westers uitziende mensen en veel Engels sprekende mensen en uitingen. Voordat we doorgaan moet er eerst geld gewisseld worden, hier geen Yuan maar Hongkong dollars. En hier hebben ze lekkere koffie!

Iedereen even bijgekomen en met nieuw geld gewapend opweg naar ons hotel. Dat betekent met de metro een uur rijden en vervolgens 10 minuten lopen. Ons hotel is een keurig hotel op het eiland Kwoloon. Wel kleine kamers, maar ja ruimte kost geld in Hongkong.

Snel douchen en omkleden, want we gaan de stad verkennen. Met de Metro naar de haven, alwaar we een prachtig beeld hebben van Victoria harbour. Ik kende het alleen van TV, maar het is erg indrukwekkend.

We zijn vervolgens in een lokale eettent gaan dineren. Het afscheidsdiner van de groep. Ook hier kunnen ze lekker koken!
We hebben onze gids hier een enveloppe met inhoud gegeven en natuurlijk is er een toespraak geweest.

Voor velen van de groep is dit de laatste nacht in Hongkong, dus die willen nog met het treintje naar Victoria Peak.

Daarvoor moesten we met de veerboot oversteken en vervolgens dwars door Hongkong island lopen. Al hoewel meer door alle shoppingmalls heen eigenlijk. Wat een hoeveelheid winkels heb je hier. Ik dacht ze er in de VS wat van konden, maar dit verslaat alles. En de hoeveelheid personeel in al doe winkels!

Eindelijk het tramstation gevonden en naar boven. Die Hongkongnezen hebben het goed afgekeken van de Amerikanen. Je bouwt bovenaan de tram gewoon een toren met daarin winkels en restaurants. Zonde!

Gelukkig kunnen we naar buiten om te genieten van het uitzicht. Erg mooi is dat. Elke avond is er een laser show over de haven. Van dit punt helaas moeilijk te zien, dus dat doe ik morgen maar vanaf de boulevard.

We zijn daarna naar het bar gebied gegaan, waar we met elkaar afscheid hebben genomen. Je zit hier buiten op bij elkaar geraapt meubilair tussen allerlei ongedierte.

De laatste metro naar het hotel en hier afscheid van elkaar genomen. Natuurlijk adressen met elkaar uitgewisseld om contact te houden. Ik blijf hier nog twee dagen, dus heb nog kans wat te gaan bekijken.