Vertrek naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Vertrek naar Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Vertrek naar Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mark

15 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

De ochtend helemaal niets! Rustig ontbijtje met een gebakken ei, toast, croissant en veel vers fruit. Dat is zo'n beetje wel hoe de dag moet beginnen hier. Tassen inpakken en zoveel mogelijk klaar zetten.

De dames uit de groep gingen opzoek naar een zwembad om te gaan kleuren. Maar dat concept kennen ze hier nog niet echt. Ze kwamen dan ook na een tijd gedesillusioneerd retour.

Ondertussen zitten wij heerlijk aan de koffie in de hotel lobby wat te ontspannen en te lezen.

De laatste lunch in Laos hebben we gezamenlijk genuttigd in een hippe tent. Alleen bleek de helft van de kaart gewoon niet leverbaar! Wel grappig dt er gewoon totaal geen brood aanwezig was; dus een sandwich was niet mogelijk. Goed we zijn in Laos wel wat gewend.

Na de lunch opweg naar het vliegveld. We gaan naar ons volgende land: Vietnam. Lao airlines gaat ons vandaag naar Hanoi vliegen. Inchecken was geen probleem; bagage afgeven en op naarde douane.

Daar werd mijn paspoort uitgebreid bekeken, inclusief mijn Vietnamees visum. De dames uit Noorwegen blijken helemaal geen visum nodig te hebben; de Noren hebben hun geholpen in de oorlog tegen de USA.

We werden 5 minuten voor vertrek allemaal opgeroepen en mochten aan boord gaan. Op de een of andere manier liep het boarden toch enorm snel. Met een kleine vertraging steeg de gloednieuwe A320 inclusief individuele USB laders op.

Onderweg genoten we nog een laatste keer van een lekkere BeerLao. Nog eens even de geschiedenis van Vietnam opgehaald, maar een groot gedeelte ga ik met eigen ogen zien. Dus ik ga maar een deel nu vertellen, de rest volgt vanzelf bij de verschillende steden en gebieden.

In de eerste t/m zesde eeuw AD was een Indiaas koninkrijk in deze regio; de Funan. Die werden weer opgenomen door het Angkor rijk van Chenla. Er ontstond nog een derde rijk; de Champa.

In het noorden werden de Vietnamezen overheerst door de Chinezen. De Vietnamezen kwamen hier regelmatig tegen in opstand. De Chinezen hielden het toch nog 1000 jaar uit. In deze tijd namen de Vietnamezen veel gebruiken en kennis over van de Chinezen. Zo hebben ze nog steeds hier hetzelfde geloof, gezondheidszorg en verbouwen van rijst. De Chinezen overheersing was een tijd van tirannie en veel slaven. In 938 AD versloeg NGO Quyen de Chinezen bij de Bach Dang rivier en stichtte een koninkrijk. In de eeuwen daarna verdedigden de Vietnamezen zich tegen allerlei aanvallen. Ze groeiden zo snel dat ze het Champa koninkrijk absorbeerde in 1471.

In 1858 vielen de Fransen en de Spanjaarden de stad Danang aan, nadat dat een paar missionarissen waren gedood. Al snel daarna was Saigon Franse handen. In 1883 was heel Vietnam onder Frans bestuur, genaamd Verdrag van Protectoraten op Vietnam. De Fransen waren bijzonder cruel in deze tijd. Rond 1925 was er een man die een hele belangrijk groep mensen ging lijden: Ho Chi Minh. Hij en zijn communistische vrienden bleken erg succesvol te zijn in het organiseren van opstanden. De rest bewaar ik voor later.

Na landen in Hanoi bleek er een belangrijke delegatie aan boord te zijn. zij mochten eerst van boord, waardoor wij moesten wachten. Vervolgens door de douane. Hier zitten allemaal mensen in hokjes met veel te grote bloezen aan en hierop allemaal onderscheidingen die te zwaar zijn. Hierdoor heeft het allemaal een nogal rommelig uiterlijk. Na weer een paar stempels in paspoort hebben gekregen gingen we met bagage en al naar de bus.

Vervolgens opweg naar ons hotel. Je merkt al gelijk in een heel ander land te zijn. Zo leven in heel Hanoi evenveel mensen als in heel Laos. Daarnaast heeft iedereen een brommer, waarmee ze werkelijk als gekken door het verkeer heen schieten. In de bus vertelde de gids ons uitgebreid over de veiligheid op straat. Zo rijden de scooters ook in de kleine nauwe straten en stoppen voor bijna niets! Dus opletten met oversteken van straten, gewoon doorlopen is het devies. Wat wel een vervelend punt is, is de vele straatroven. Alle waardevolle spullen moet je achterlaten in het hotel en evenals al je geld en waardevolle papieren zoals je paspoort. Politie is corrupt, dus daar heb je geen hulp aan. Alleen een klein beetje daggeld meenemen en verder niets. Oh ja natuurlijk je fototoestel. In de hotelkamer is een kluis, waarin je alles kan opbergen.

Ons hotel is middenin the old (French) quarter. Een wirwar van nauwe straatjes met aan weerszijde allemaal winkeltjes, restaurantjes en barretjes. Eerst maar eens heerlijk door heen gelopen, gewoon sfeer opsnuiven.

Daarna snel wat gegeten in een van de restaurants. Heerlijk inktvis deze keer genomen; eens wat anders.

Na nog een wandeling maar eens een lokaal gebruik geprobeerd. Koude citroen thee met kaaskroketjes. Ja, ik heb het ook niet bedacht! Was leuk om even op een plastic krukje mensen kijken!

Terug in het hotel onze spullen eens herschikt en na bed. Morgen gaan we Hanoi eens goed verkennen.