Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Ha Long Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Ha Long Bay

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 Oktober 2012 | Vietnam, Hạ Long

Vroeg opstaan weer vandaag. Onze grote bagage tassen blijven achter, alleen een klein rugzakje kan mee.

Na een goed ontbijt met zijn allen in een bus. Toch wel vreemd om drie nieuwe groepsleden te hebben; ze voelen een beetje als indringers. Dat wordt nog versterkt door het feit dat er twee van de drie echte wereldreizigers zijn, die al lang opzich zelf zijn aangewezen en de derde echt qua leeftijd buiten de groep valt.

Onderweg even een plas pauze ingelast en daarvoor gestopt bij een toeristen stop. Naast een WC en restaurant hebben ze hier een gigantische handwerk winkel. Hier zie je daadwerkelijk mensen, vooral dames, werken aan kleding, kunstwerken en sieraden. Een enorme hal met hele duren spullen. Ook staan er gigantische standbeelden, die je allen kan kopen. Niet kunnen meenemen? Geen probleem ze hebben allemaal klappers, met daarin precies de prijs van het versturen per schip naar elk land in de wereld.

Nadat iedereen weer aan boord was ging de reis verder om uiteindelijk na 4 uur aan te komen op de plaats van bestemming; Ha Long Bay. Ik schrijf de naam van de plaats express als twee woorden, want zo schrijven de Vietnamezen hem ook. Ha betekent namelijk draak en Long betekend neerkomend; dus Ha Long, de plaats waar de draak naar beneden komt.

Ha Noi betekent ; de plaats waar de draak naar boven komt. Volgens de geschiedenis zag een keizer op een dag dat er een draak naar boven vloog uit de rode rivier. Dat vond die goede plaats voor een hoofdstad en heeft zijn oude hoofdstad vervolgens verplaatst naar de nieuwe lokatie; het huidige Ha Noi.

Ha Long Bay is een van de zeven natuurlijke wereld wonderen. Voor de kust liggen allemaal rotsen in de zee begroeid met vegetatie. Volgens de legende kwam er een draak naar beneden met zeven kleine draakjes. Doordat de draak de aarde in wilde gaan sloeg ie regelmatig met zijn lange staart in de grond. Dat heeft uiteindelijk de baai gemaakt zoals ie nu is.

We zijn hier met de groep op een cruise schip ingescheept en een toch gemaakt door dit prachtige gebied. Aan boord een eigen kajuit, een grote eetzaal en een zonnedek.

Nou eten maken kunnen ze hier wel. Een lunch met 9 gangen! Maar de commotie begon al gelijk. Het meeste voedsel was vis of schelpdieren; dat lusten dus niet niet. Ik heb James toch gemotiveerd om het op te eten of tenminste te proberen. Dat heeft ie dan ook gedaan. Er moest dus opeens voor anderen een alternatief gemaakt worden. Ook hebben we voor de eerste keer een wijntje kunnen drinken; we moesten wel een hele fles kopen. Gelukkig was het een Chileense en een hele lekkere!

Na de lunch was er een bezoek aan een grot gepland. Erg mooi, maar toch ben ik wat verwend hierin ondertussen.

Na de inspanning konden we lekker ontspannen op het zonnedek met een boek.

Diner was ook weer een hele klus om binnen te krijgen. Deze keer ook zoveel gangen.

Na het eten wilde onze gids met ons gaan mediteren. We kregen eerst uitgebreid instructies. Maar de eerste stap was voor mij al onmogelijk. Ik krijg mijn rechter voet niet gekruist op mijn linker knie. In kleermakerszit was niet goed volgens hem; sorry Boeddha het wil niet lukken met mij.

Daarna hebben James en ik nog wat zitten kaarten; een nieuw spel geleerd hier op vakantie; Magic Cards. Ik word er steeds handiger in.

Op tijd naar bed, want morgen weer vroeg op.