Arriveren in Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Arriveren in Hué - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Arriveren in Hué

Blijf op de hoogte en volg Mark

19 Oktober 2012 | Vietnam, Hué

Vannacht slecht geslapen in de trein. Het liggen was prima, maar telkens stopte de trein met een klap, waardoor ik helemaal misselijk ben geworden. We hadden ook helaas enorme vertraging! Meer dan twee uur.

Na aankomst op het station snel met de bus naar ons hotel. We blijven hier maar een nacht en zoveel te zien!

Eerst even douchen en scheren; dat kan in de trein dus niet. Fris gewassen is toch wat fijner.

Ook ontbrak het ontbijt nog van heden morgen. Hue is heel populair backpackers gebied, dus je hebt hier allemaal restaurants die zich richten op een specifieke groep. Zo is er hier een restaurant die zich richt op Nederlanders. Dit restaurant heet heel toepasselijk Ushi restaurant met een eigenaresse die er inderdaad uit ziet als Ushi. De lunch van kipsandwich met frietjes en mayo ging er vlot in. Natuurlijk even de Engelsen een stukje Ushi laten zien op YouTube, want ze begrepen er niets van. Ook de mayo moesten ze allemaal even proberen.

Na de lunch opweg naar de keizerlijke tombes.

Voor 1945 was in Vietnam een keizerrijk met Hue als hoofdstad. In 1945 heeft hij zijn macht overgedragen aan de communisten; volgens de gids omdat hij dat wilde.....

De keizers, die het uithielden tot het einde van hun leven worden allemaal vereerd in Vietnam. Ze zijn ook allemaal begraven in prachtige tombes. Deze kan je nu bezichtigen.

De keizers zijn allemaal van Nguyen dynastie. Dat verklaard ook waarom er zoveel Vietnamezen deze achternaam hebben. Er zijn uiteindelijk 13 keizers geweest van de Nguyen dynastie. De twaalfde was hier erg populair. Hij heeft erg goed geleefd; uiteindelijk had ie 500 vrouwen en 132 kinderen!

De laatste keizer had er maar eentje. Hij heeft een Franse vrouw getrouwd, die katholiek was. Zij wilde van dat veelvrouwen gedoe niets weten.

Wij zijn naar de tombe gegaan van Tu Duc. Dit was derde keizer en regeerde van 1847-1883. De gebouwen zijn gebouwd rondom een meer. Prachtig om te zien. Helaas in heel slechte staat. Dit komt voornamelijk door het warme weer en helaas ook door de grote corruptie hier in het land.

Aan het meer ligt het belangrijkste gebouw. Het paleis voor de gezelschapsdames. In de zomer ging de keizer samen met zijn gezelschapsdames en vrouwen naar dit paleis voor de koelte. Het is hier nu broeierig warm, dus ik kan me er niets bij voorstellen.

Een ander belangrijk gebouw is het woonpaleis; dat ligt op een heuvel. Klimmen in de warmte! Het gebouw is erg mooi gebouwd. Echter de restauraties zijn eigenlijk behoorlijk slecht. Er staan allemaal stalen palen rondom om de gebouwen te ondersteunen; geen fraai gezicht.

Daarnaast zijn de gebouwen aan de binnenkant nu vaak in gebruik voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld hier is een fotostudio waar je tegen betaling even jezelf keizer kan voelen inclusief de kostuums. Not really my cup of tea.

Natuurlijk het belangrijkste gebouw is nu de tombes van de keizer. Hiervoor moet je eerst langs meerdere bewakers van keizer. Deze staan als standbeelden opgesteld. Vervolgens kom je bij een groot stenen plaquette waar de daden van de keizer op staan vermeld.

Vervolgens kom je bij de uiteindelijke graf plaats. Het grappige is dat je duidelijk Chinese invloeden ziet in deze gebouwen. Ook het gehele religieuze verhaal erom heen komt geheel overeen met mijn reis van vorig jaar.

Wat blijkt namelijk dat de Vietnamese keizers eigenlijk met toestemming van de Chinese keizers aan de macht waren. Ze mochten van de Chinezen bestaan zo gezegd. Dit veranderde natuurlijk in de loop van de tijd. Uiteindelijk luisterde de Vietnamezen niet meer naar de Chinezen. Die waren hier behoorlijk boos over. Er waren zelfs uitbraken van onrusten aan de grenzen hierover. Maar de Chinezen hadden zo hun eigen problemen met de Engelsen en konden dus eigenlijk niets doen. De Fransen hebben de opium oorlogen in China vervolgens aangegrepen om hetzelfde te regelen in Vietnam. Uiteindelijk had de keizer geen echte macht meer; de Fransen besloten alles. De keizer was er meer voor ceremonie.

Dit alles zorgde ervoor dat de keizer eigenlijk hetzelfde deed als in China. Ook werd ie op dezelfde manier begrafen; in een tombe. Hieromheen staat een grote muur en de ingang wordt versperd door een mooi versierde muur. Zo konden de kwade geesten niet naar binnen komen. De Fransen hebben in hun tijd deze tombes nog opengemaakt, want ze dachten dat er goud in zou zitten. Helaas niet! Ook hebben ze nooit een lijk gevonden. Na het overlijden van de keizer droegen 7 dienaren de kist naar binnen en begroeven hem daar. Vervolgens werden de dienaren zelf vermoord, zodat niemand weet waar hij echt begraven is.

Na de tombe gingen we opweg naar de Thien Mu Pagode. Dit is een van de bekendste in Vietnam. We waren hier relatief laat, door al het drukke verkeer. We moesten ons dus een beetje haasten. De pagode is zelf erg mooi. De pagode staat voor de zeven dagen van Boeddha. Achter de pagode ligt een klooster, waar we hartelijk werden ontvangen. Na een korte rondleiding kwam natuurlijk de noodzakelijke donatie op de proppen.

Ook wordt hier een beroemde monnik herdacht, misschien dat jullie hem kennen: Thich Quang Duc.

Na de tweedeling van Vietnam kwam in 1955 Premier Diem aan de macht. Daar hebben de Amerikanen hem enorm bij gesteund. Deze Diem bleek echter een fanatieke katholiek. De wilde zelfs zuid Vietnam bekeren tot het katholieke geloof en had een enorme hekel aan boeddhisten. Hij heeft dan ook allerlei wetten ingevoerd tegen het boeddhistische geloof en vervolgde de monniken ook voor het overtreden van deze wetten. Dit leidde allemaal tot enorme opstanden en vernietiging van pagodes en tempels. Op 11 juni 1963 reed Thich Quang naar Saigon. Stapte uit op een kruising en stak zichzelf in brand. Deze beelden gingen de hele wereld over en was het begin van het einde voor premier Diem. De Amerikanen kwamen door dit soort verhalen en beelden thuis enorm in de problemen en uit eindelijk heeft de CIA samen met de generaals van het Vietnamese leger een coup uitgevoerd. Daarbij is premier Diem gedood.
Door deze coup ontstond er veel instabiliteit in zuid Vietnam. Het lukte maar niet om een stabiele regering te vormen en de noord Vietnamezen (Ho Chi Minh) gebruikte dit voor propaganda tegen de kolonisten in het zuiden. Uiteindelijk leidde dit tot de invasie van Amerikanen in het zuiden en de Vietnamese oorlog.

Terug naar het hotel en bijkomen. Het lekker hier: ze hebben een zwembad. Even lekker bijkomen met een boekje en een heerlijke fruitshake.

's Avonds met een groep gegeten bij een lokaal restaurant. De eigenaar houdt er nog een mooie hobby op na, namelijk fotografie. Deze prachtige foto's kan je daar natuurlijk ook kopen, wat ook uitgebreid is gedaan.

Daarna maar eens naar bed. Slaap inhalen van de afgelopen nacht.