Volle reisdag - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Volle reisdag - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Volle reisdag

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 Oktober 2011 | China, Peking

Vannacht weinig geslapen. We gingen vannacht namelijk door de sluizen van de Three Gorges Dam. Dat wilde ik wel even met eigen ogen zien. Een gigantisch sluizen complex is het bestaande uit vijf verschillende sluizen achter elkaar. Elke keer ga je ongeveer 22 meter verval krijgen; in totaal 110 meter. Indrukwekkend om te zien dat je eerst gewoon om je heen kan kijken en vervolgens tegen enorm hoge wand staat aan te kijken van de sluizen. Na een sluisgang had ik het gezien; de andere vier zijn precies hetzelfde. Helaas gingen de overige sluisgangen niet geruisloos. Je schrikt je elke keer wezenloos als er een kabel wordt losgegooid of metaal tegen de muur schraapt. Dus echt goed slapen zat er niet in.

Na een laatste ontbijt op de boot moesten we ontschepen en de bus instappen. De bus reed ons langs de Three Gorges Dam. Het complex is niet te bezichtigen, dus langsrijden is het beste wat je kan doen. Behoudens een parkeerplaats bezoeken, waar lokalen een dure uitkijkpost van gemaakt hebben.  Daar hadden we dan ook geen zin in.

We moesten vervolgens 5 uur rijden naar Wuong. Deze rit was niet zo leuk. Behoorlijk drukke weg. Ik blijf me elke keer weer verbazen over het rijdrag hier in China. Volgens mij zijn er geen verkeersregels. Iedereen snijdt elkaar de pas af, zowel vanaf links als rechts. Het lijkt wel alsof er een soort recht van de sterkste geldt. Om het wel allemaal duidelijk te houden is iedereen constant aan het toeteren. De stoplichten worden gelukkig wel nageleefd.

Onderweg een keertje gestopt voor de noodzakelijke sanitaire stop. Maar uiteindelijk op tijd in Wuong aangekomen. We werden op het station afgeleverd.

We hebben op het station geluncht in een soort Chinese fastfood restaurant. Vervolgens nog even snel wat boodschappen gedaan, want we gaan weer in de nachttrein. We gaan op weg naar onze laatste verblijf plaats van deze reis in China.

Deze treinreis wordt wel spannend. Tot nu toe waren onze bestemmingen eindstations. Dus de trein gaat niet verder en iedereen moet dan uitstappen. Deze keer moeten we ergens halverwege uitstappen en wel om 5 uur in de ochtend. Als we ons dus maar net verslapen!

De hele middag en avond in de trein geeft wel een apart sfeertje. Iedereen was verkouden van de airco van de boot, inclusief ik zelf. Dus we hebben maar een middag dutje gedaan. Daarna met iedereen noedels zitten eten. Dat is zo'n beetje het standaard eten in de trein. Je ziet iedereen met van die bakken rond lopen. Deze maaltijden zijn ook niet eens echt slecht.

Met elkaar spelletjes gespeeld en wat kunnen lezen. Om 22:00 gaat het licht in de wagons uit.