Cruise dag II - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Cruise dag II - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Cruise dag II

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

16 Oktober 2011 | China, Chongqing

Na de gezellige wakeupcall van Chris, your riverguide en het buffet was er eigenlijk niets gepland.

Ik had me echter ingeschreven voor een excursie naar de White Emperor City. Dit is een stadje op een berg. Tegenwoordig een eiland, voorheen een schiereiland. Het stadje is gebouwd ter verering van een van de keizers in de drie koningen tijd. Gedurende deze tijd van China verdeeld in drie koninkrijken. De keizer, die hier leefde, noemde zich keizer omdat hij de draak had gezien in de mist. Na zijn dood, werd er een soort tempel gebouwd.

Tijdens de Ming dynastie is de tempel geheel vernietigd, omdat ze toen vertelden dat een keizer die de bevolking bedroog (met de draak in de mist) niet vereerd mag worden.

Inplaats van de tempel voor de oude keizer, hebben de Ming dynastie er een tempel gebouwd ter ere van een andere keizer. Deze was in de ogen van de Chinezen veel beter. Toen deze keizer stervende was, wees hij zijn twee, jonge, zonen aan als opvolgers. Zijn eerste minister weefden soort voogd. Als de voogd vond dat de jongens geen goede keizer zouden worden, dan mocht hij het zelf worden. De voogd heeft er echter voor gezorgd, dat het twee jongens werden, die hele goede keizers  konden zijn. Die trouwheid voor de oude keizer, maakt deze premier zeer geliefd. Deze stad is dus een soort bedevaart oord. De huidige Chinezen leren dit verhaal nog steeds, waardoor het ook geheel druk is met Chinezen.

Een andere reden om deze stad te bezoeken, is het uitzicht over de rivier en het begin van de eerste kloof in de Yantzee rivier. Er zijn er drie, maar we gaan er maar twee meemaken. De derde doen we in de nacht.

Weer terug op de bood kregen we een korte demonstratie Chinese geneeskunde. Toch wel fascinerend om te zien. Niet alleen de acupunctuur, maar ook cubbing en kruiden werd gedemonstreerd.

Vervolgens met een lekkere kop koffie en een fantastisch uitzicht door de eerste kloof. Prachtig om te zien.

Vervolgens was daar Color, your riverguide, om de lunch aan te kondigen. Tevens kregen we uitleg of de excursie van de middag. Color was hier helemaal vol van; we zouden naakte mannen gaan zien.

De excursie was een korte boottrip in een zij rivier. Dat was machtig om te ervaren; in een klein bootje omringt van die enorme kliffen.

Dit gebied staat ook bekend om de hangende doodskisten. Vroeger dachten de bewoners dat hoe hoger de overledene begraven werd, hoe beter. Hij is dan reeds een stuk onderweg naar de hemel. Op de meeste plekken zijn deze kisten verwijderd, want ze bevatten veel schatten. In deze klif is nog een kist teruggezet. Hoe deze zo hoog zijn gekomen, is echter tot op heden een raadsel.

Vervolgens de overstap in een traditionele lokale kleine boot. Deze werd voortgestuwd door vier roeiende mannen. Behoorlijk gênant. Vervolgens een korte demonstratie van het voorttrekken van een bood, via een touw. Dit gedeelte werd vroeger gedaan door het water; dan lopen ze ook naakt. Nu is er echter door de hoogstand van het water gewoon water in het kanaal; waardoor ze nu genoodzaakt zijn over de kant te lopen.

Eenmaal terug op de boot, was het diner bijna geserveerd. Na deze lekkere diner, stond de talent show gepland. Allemaal Chinezen die karaoke aan het doen zijn. Trouwens helemaal niet slecht.

Weer op tijd maar bed, want morgen moeten we veel reizen.

• 19 Oktober 2011 - 14:06

Pa:

We kregen de afgelopen 5 blogs vrijwel allemaal tegelijk! Moesten de chinezen die eerst controleren voor ze die verstuurden? Of had je geen mogelijkheid om ze dezelfde dag te versturen? Blijft intrigerend...Mooie foto's overigens. Wordt een dagje zitten om ze allemaal te bekijken denk ik. Geniet er van!

• 19 Oktober 2011 - 18:25

Claudia:

Wat een ervaringen zeg! klinkt echt super en heel bijzonder.
    na een paar uur lezen ;) een heel mooie indruk zo van je reis!!!
    gave foto's!! ook zeker van die panda's.
    heel veel plezier nog je laatste weekje!!