Nazca Lines!! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Nazca Lines!! - Reisverslag uit Nazca, Peru van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Nazca Lines!!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 September 2010 | Peru, Nazca

Vandaag staan de Nazca lines op het programma! Helaas zijn de lijnen niet goed zichtbaar vanaf de grond. We zullen het per vliegtuig gaan bekijken. Iedereen is behoorlijk zenuwachtig aangezien er veel ongelukken meegebeuren. De lokale gids heeft ons omgepraat en een gedeelte gaat het maar proberen

We hebben gisteren geboekt en moeten nu wachten op het telefoontje dat we opgehaald gaan worden.

Om de tijd de doden gaan we eerst wat bezienswaardigheden in de buurt bekijken.

Allereest moet ik jullie een beetje de geschiedenis van Peru vertellen, anders is het niet volgen.

Toen de mensen (waarschijnlijk over de Barentzee) in Peru aankwamen, leefden ze als nomaden. Al snel vormden de mensen allerlei stammen.

Al deze stammen leefden in harmonie met elkaar totdat er wapens werden ontdekt. Sommige stammen gingen dan ook landje inpikken.

Uiteindelijk bleven de Inca`s of Quechua volk over. Zij hebben dus alle andere volkeren aan zich onderworpen.

Rond Nazca leefde vroeger ook Ica-Chinca mensen. Zij begroeven hun mensen in de woestijn. Echter in 1940 is het gebied ontdekt door grafrovers. Zij hebben vele grafen vernield, maar de mummies achtergelaten. Die zijn nu nog te zien in de kuilen. Alle mummies zijn de foetes houding, want zo werd je ook geboren. Erg indrukwekkend om te zien, vooral om te bedenken dat er nog vele onder de grond moeten liggen.

In Nazca leefde dus het Nazca volk. Zij zijn bekend om twee dingen. Het eerste voor het aanleggen van irrigatie kanalen. Er werd water uit de bergen gebracht naar de woestijn. Zo konden ze hier leven. Deze kanalen zijn tot op heden nog steeds intact en in gebruik. Ook hier hebben we rond gekeken.

Helaas meosten vele reisgenoten opeens allemaal braken hier. Waarom is mij niet geheel duidelijk. Eentje was zelfs zo ziek, dat er een dokter moest komen. Nee, ik niet!

Maar goed. Het telefoontje van de vliegveld was er ook ondertussen. Dus wij naar het vliegtuig. Nou ik kan je zeggen, ik was nog nooit zo zenuwachtig voor het vliegen. Maar uiteindelijk was het prachtig allemaal! Een belevenis om nooit te vergeten. Een reisgenoot was het daar niet geheel mee eens. Hij heeft zijn lunch niet binnen gehouden!

Met een klein clubje (wegens de zieken) zijn we gaan eten in de stad. Beetje te toeristisch, maar het smaakte wel goed.

Vroeg naar bed, want we moeten om 5 uur gaan rijden!!

Mark