Laatste dag Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Laatste dag Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Laatste dag Beijing

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

05 Oktober 2011 | China, Peking

Onze laatste ochtend in Beijing. Eerst uitchecken uit het hotel, want anders kunnen we niet zo lang wegblijven.

Toen met een kleine groep naar de tempel of Haeven gegaan. Dit staat in een groot park, wat bekent is van de sportende chinezen. Je ziet hier allemaal groepjes Chinezen sporten, dansen en natuurlijk Tai ji doen. Na onze eigen morgen inspanning verder richting de tempel gelopen. Hier zitten allemaal, voornamelijk bejaarden, hun tijd te slijten met schaken, dammen en andere denksporten. De vrouwen doen aan handen arbeid.

Uiteindelijk kom je bij de tempel uit. Erg mooi om te zien. De atmosfeer is erg bijzonder. Vroeger bad de keizer hier voor goede oogsten en naar de hemelse goden. Het complex bestaat dan ook uit twee belangrijke offerplaatsen. De meeste bekende is de tempel of Good Harvest, voor de oogsten. De andere is het ronde altaar, voor de hemelse goden. Verder staan er nog twee gebouwen, waar de keizerlijke relikwieën in werden bewaard.
De vele bomen rondom zijn extreem oud. Enkele zijn wel 900 jaar oud. De Chinezen omarmen deze bomen; Christina zal heel blij zijn dit te zien. Ik heb het ook maar voor de zekerheid gedaan! Je weet maar nooit.

Daarna geluncht bij een namaak StarBucks. Alles lijkt om Starbucks, maar wist niet dat ze ook sandwhiches maken. Ook het logo klopt niet.
Maar ja, wat wil je anders we zijn bij Pearl Market. Het namaak centrum van de gehele wereld. Van namaak kleding, sieraden tot tassen en zelfs iPads en iPhones. Echt alles hebben ze. Natuurlijk moest ik hier even iets kopen. Wat dachten jullie van een echte Ralph Lauren Polo-shirt voor 3 Euro? Of een echte Louis Vutton nagelverzorg setje voor €2,50. Allemaal heel echt!

Toen iedereen uitgeshopd was terug naar het hotel, want we gaan opweg. Eerst nog snel even wat eten inslaan voor onderweg. Daarna naar het station.

Wat een drukte! Denk aan koninginnedag op Amsterdam CS en dat maal 5, dan kom je aardig in de buurt. De trein werkt hier iets anders dan bij ons. Allereerst verzamelen we ons allen in de wachtkamer. Vervolgens gaat een uurtje voor vertrek de poort open en rent iedereen naar de trein. Waarom rennen is mij een raadsel want de plaatsen zijn vergeven bij boeken.

Iedereen heeft een bed toegewezen gekregen voor de nacht. Deze trein doet er namelijk 14 uur over om in Sjanghai te komen. Na een simpele maaltijd van noedels maar eens proberen te gaan slapen.