Eerste indrukken Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Eerste indrukken Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Eerste indrukken Xi'an

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 Oktober 2011 | China, Xi'an

Vanmorgen wakker geworden in de trein. Deze keer een stuk beter geslapen. Wel weer een heel gedoe 's ochtends om de Chinezen te zien klaarmaken.

Chinezen zijn erg op zich zelf en houden totaal geen rekening met anderen. Dat komt bij ons nogal brutaal en onbeschoft over. Ik denk dat dit niet zo bedoeld is. Zo dringen ze enorm voor, bij bussen, treinen, wc, winkels en zelfs bij het stoplicht. Je moet er zelf aan meedoen, want anders kom je nergens. We zijn er echter te netjes voor opgevoed, dus erg snel zijn we soms niet.

De trein komt snel aan op het station, dus maar geen ontbijt. Uitstappen gaat op de normale chinese manier: duwen en nog eens duwen. Dat kunnen wij beter met onze rugzakken en grootte!

Toen in de rij staan voor een taxi. Ook dit ging erg duwend. Uiteindelijk waren we het zat en hebben we als buitenlanders de Chinezen in de rij vastgezet. Toen werd het wat rustiger.

Een nieuwe stad, dus ook een nieuw hotel. Er is duidelijk wel een verandering zichtbaar in het hotel. Dit is een stuk minder dan de twee voorgaande. Het ziet er aan de buitenkant netjes uit, maar de kamers zijn een stuk minder. Vooral de sanitaire voorzieningen zijn duidelijk slechter. Maar goed, er is stromend warm water, een bed en een schoon WC. Dat laatste is cruciaal hier. De openbare WC's zijn overal; daar kunnen wij nog heel veel van leren. Helaas is daar alles mee gezegd; ze zijn gewoon enorm smerig. De meeste WC's zijn van die Franse gaten in de grond. Meestal spoelen ze niet door en ligt alles ernaast. Dan weet dus ook waarom de meesten van ons alleen in het hotel naar de WC gaan.........

Na het inchecken en de noodzakelijke opfris tijd, met z'n allen naar de stad.

Xi'an is een hele oude stad. Het was zelfs de hoodstad van 13 verschillende Dynasties, waaronder een paar hele bekende.

In de vroege tijden bestond het gebied China uit allerlei kleine stadstaten. Ze waren onderling vredelievend en er was zelfs wat handel tussen elkaar. Een van deze stadstaten werd geleid door Qin. Hij was de eerste die met geweld de andere steden overviel en hen onderwierp. Hij heeft dus voor het eerst China tot een gevormd. Hij liet zich ook als eerst tot Keizer kronen en stichtte de Qin dynastie. Deze keizer was erg geweldadig, maar heeft ook veel goeds gedaan voor het land. Zo heeft hij 1 taal ingevoerd, een soort munt en alle maten gelijk gemaakt. Door dit alles was er veel handel mogelijk onderling.

Hij is tevens de grondlegger geweest van de chinese muur; om de barbaren uit het noorden buiten te houden. Hij is echter voor een ander ding zeer beroemd geworden. Hij heeft namelijk rond zijn grafheuvel enorme velden met terracotta soldaten laten aanleggen.

Chinezen denken dat als je dood gaat, je naar een nieuwe andere wereld gaat. Deze keizer dacht dat hij daar ook moest vechten voor een nieuwe land en hij was bang dat zijn vijanden daar ook zouden zijn. Om in de nieuwe wereld ook te kunnen vechten en te strijden heeft hij een compleet leger laten bouwen in terracotta en deze laten begraven.

Na zijn dood zijn er grote oorlogen uitgebroken tussen allerlei steden, waar uiteindelijk een generaal is uitgekomen. Deze stichtte de Han dynastie. Deze dynastie is vooral bekend om zijn vele handel met het westen. Een van de belangrijkste producten was zijde. Vandaar ook de naam zijde route. Deze route begon in huidig istanboel en eindigd in Xi'an. Al deze geschiedenis maakt deze stad de wortels van de Chinezen cultuur.

Er is niet veel meer over van de oude tijd. Er is nog de beroemde Bel toren en drum Toren in het midden van de stad. Die werden vroeger gebruikt om de tijd aan te geven; de bel 's morgens en de drum 's middags. Tevens is er nog de moslim wijk. Xi'an heeft een grote groep moslims, die een eigen wijk met winkels en markt heeft. Hier hebben we een stuk gewandeld. Daarna zijn we een lokale specialiteit gaan eten; dump ins. Dit is deeg, gevuld met van allerlei zaken en daarna gestoomd. Ze hebben dit hier tot een kunst verheven. Allerlei vormen, van lotus bloemen tot zwaantjes.

Daarna na de muur van Xi'an geweest. Dit is nog de enige geheel intacte muur rondom een stad. We hebben een lekke fietstochtje gemaakt op de muur. Erg leuk! Maar de kleine fietsen zijn voor mij niet echt praktisch.

Tegens het einde van de middag even bijkomen in het hotel. Met een kleine groep ergens gegeten.

Het eten is trouwens ook een hele ceremonie hier. Allereerst worden we in een aparte eetkamer gezet, want anders zit iedereen ons in het restaurant aan te staren. Al moet ik bekennen gebeurd dat staren niet altijd. Dan krijgen we een hete doek, voor ons gezicht. Meestal besteld onze gids een hele rits aan maaltijden en vallen wij aan.
Je hebt tijdens het hele eten een eigen bediende, die ook keurig buiten de eetkamer blijft staan. Ze brengt alles voor ons. Het hele fenomeen drinken bij je diner, is iets totaal onbekend hier. Hier drinken ze alleen thee bij het eten.
Ook een toetje of iets dergelijks kennen ze hier niet. Wel heb je hier gerechten die lijken op een toetje. Die krijg je dan ook gewoon met alle gerechten te samen.
De gerechten komen een voor een door. Dus niet allemaal tegelijk. Wat ik wel apart vond, was dat je rijst echt moet bestellen. Dat zit er niet standaard bij. En hier eten ze geen rijst, maar noedels. Noord Chinees eet noedels; zuid Chinees eet rijst.
Je moet voor allerlei zaken betalen in een restaurant. Bijvoorbeeld een servet is extra en staat dus op de rekening; ook het eventuele gebruik van een asbak is extra. Roken mag dus gewoon hier. Je betaald dus eigenlijk voor het roken.
Maar goed uiteindelijk is het eten erg goedkoop. Ik denk dat ik per dag ongeveer 20 euro kwijt ben aan eten; zowel ontbijt, lunch en diner.

Het ontbijt is trouwens hetzelfde als diner, alleen is dat meer standaard gerechten. Veel meer noedels en een soort brood. Tevens veel ei gerechten en verschillende soepen. Ik kan er niet echt aan wennen en staat me elke morgen behoorlijk tegen. Dus ik sla dit vaak over, of haal zelf iets bij een bakker.

Uiteindelijk op tijd naar bed gegaan, want morgen ga ik naar het achtste wereldwonder.

• 10 Oktober 2011 - 17:04

Maarten:

Tip:
    (ik wil geen hond eten.)

• 10 Oktober 2011 - 17:05

Maarten:

Sorry de Chinese tekens vallen weg op dit scherm. Je zult er zelf achter moeten komen...

• 11 Oktober 2011 - 08:15

Jorg:

Marcus, altijd leuk weer te lezen jouw verslagen. Je moet gaan schrijven!
    Veel plezier nog daar, mooie foto's ook bij je vorige verhalen. Gek dat je daar nu echt bent, die foto's zijn zo bekend maar ver van ons bed show.
    Gr van iedereen hier! Big hug

• 11 Oktober 2011 - 08:50

Erik: