Het achtste wereldwonder - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Het achtste wereldwonder - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Het achtste wereldwonder

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

10 Oktober 2011 | China, Xi'an

We moesten redelijk optijd opstaan. Voor het eerst een redelijk ontbijt kunnen  eten. Er was zelfs een gebakken ei met toast! Dus deze keer wel lekker ontbeten. Natuurlijk waren er ook de gebruikelijke noedels en het Chinees gestoomd brood.  Dat heb ik maar links laten liggen.

Met z'n allen de bus in omweg naar een van de hoogte punten van deze reis; de terracotta warriors. Na een klein uurtje komen we op de parkeerplaats aan. Kaartjes gekocht en toen lopen.

De terracotta beelden zijn op dezelfde plaats gevonden als waar ze worden tentoongesteld.

Na de begrafenis van keizer Qin Shi Huang zijn de velden met de beelden afgesloten en verzegeld. Echter in de periode na zijn bewind braken en grote gevechten uit. De beelden waren van terracotta, maar de wapens waren echt. Om de velden geheim te houden zijn vele arbeiders gedood. Echter enkele generaals wisten ervan. Zij hebben de graven laten plunderen om aan wapens te komen. Dat heeft een deel van de beelden verwoest.

In 1974 was er erg weinig water in dit gebied gevallen. Toen zijn de boeren extra waterputten gaan slaan. Tijdens het graven van een van zo'n put, vonden ze terracotta stukken van een hoofd. Zij hebben toen de locale overheid gewaarschuwd, die uiteindelijk een onderzoek hebben uitgevoerd. Hierbij zijn de terracotta beelden gevonden.

Twee jaar later zijn nog op twee andere plekken beelden gevonden.

Allereerst door allerlei veiligheid checks heen. Maar uiteindelijk kwamen we op het terrein.

Onze gids gaf een korte uitleg. Er zijn meerdere gebouwen, waarvan er drie een opgraving hebben. De grootste is de bekendste. Dit was echt heel bijzonder om te zien. Al die beelden achter elkaar! Prachtig! Helaas sta je wel op een verhoging, dus je kijkt neer op het terrein en dus ook de beelden. Maar het is enorm indrukwekkend beeld.
Onvoorstelbaar dat dit alles 2200 jaar oud is.
Alle beelden staan naar het oosten gericht, want daar kwam de vijand vandaan. De wapens zijn weg, dus ze staan met lege handen. We konden een tijdje rondwandelen rond de opgraving.

Op de terrein zijn ze ook druk bezig om de beelden te restaureren, of eigenlijk in elkaar te zetten. Alle beelden staan in rijen in grote geulen. De beelden staan op tegels. Tussen alle rijen zijn dikke muren blijven staan. Een houte constructie zorgde voor het dak en hierover werd aarde gelegd. Nu houdt hout het niet 2200 jaar vol. Dus het dak is geheel ingestort. Dat heeft bijna alle beelden kapot gemaakt. Er zijn dus bijna geen hele beelden gevonden. Alle beelden, zoals die er nu staan zijn als een puzzel in elkaar gezet. Erg knap. Dit doen ze nog steeds en dit is hier live te zien. Ze schatten in dat er ongeveer 60000 beelden staan.
Ook staan er vele paarden, met daarachter een lege plek. Hier stond een houten strijdwagen. Deze zijn ook vergaan.

Na vele foto's; sorry kon me niet inhouden; opweg naar de informatie film. Dit was een beetje matig van kwaliteit. Een nieuwe lijkt me wel slim.

In dit theater was ook een van de boeren aanwezig die de bron had geslagen. Hij kreeg geen geld voor zijn grond en/ of vondst. Maar hij geeft nu boeken uit, die je hier kan kopen. Hij signeert deze dan hier ter plekken. Erg oude man trouwens.

Opgraving 3 was de volgende op de lijst. Dit is een commando centrum. We weten dat omdat hier allerlei attributen zijn gevonden die wijzen op het aanhoren van "geesten en goede raad". Ook dragen de beelden hier geen wapens en zijn er vele generaals gevonden hier. De opgraving is veel kleiner dan de eerste.

Opgraving 2 is een speciale plek. Hier laten ze zien hoe ze de beelden hebben gevonden. Dus hier zie je nog de dichte rijen. Wel weten ze dat hier veel paarden en rijtuigen stonden. Ook de boogschutters staan hier opgesteld.
Het grote probleem is, is dat er zoveel beelden zijn dat opgraven nu geen zin heeft. Een ander probleem is, dat de beelden allemaal beschilderd waren. Dit is nog goed zichtbaar zodra je de rijen opent. Maar door bloodstelling aan de lucht, verdwijnt de kleur. Op dit moment hebben ze hier nog geen oplossing voor. Dus ze willen eigenlijk zo min mogelijk beelden opgraven, zodat in de toekomst misschien betere technieken voorhanden zijn.

Wel kan je hier heel dicht bij enkele beelden komen. Dan zie pas hoe gedetailleerd ze zijn. Echte elke beeld is anders, maar bevat alle details van haren tot de zolen van de schoenen.
Ook zijn ze bijzonder gemaakt. De torso is geheel hol, evenals de armen. De benen zijn wel solide, om het gewicht te dragen. Het hoofd is apart vervaardigd en er later op gezet. Elk gezicht is anders; waarschijnlijk ze nagemaakt van echte voorbeelden. Ze zijn wel extreem hoog voor Chinese standaarden; de kleinste is 1:78 m en de grootste meten 2:00 m. Dit is omdat een groot leger een sterk leger moest uitbeelden.

Als laatste gaan we naar een klein museum. Hier staan twee pareltjes. Niet ver van de tombe van de keizer is een kleine opgraving geweest, waar twee bronze koetsen zijn gevonden. De twee koetsen zijn op halve grootte gemaakt. Echt prachtig om te zien. Vooral hoe gedetailleerd ze waren uitgevoerd.

Daarna was er wat vrijetijd om wat rond te wandelen en langs de soevenierstalletjes te gaan. Aangezien ik geen echte beelden kan veroorloven, dan maar twee nep terracotta beelden gekocht.

Weer terug met de bus naar het hotel. Heerlijk voldaan van al dat moois. Net nog even nagenoten via de foto's.

In het hotel terug wilde een groep naar een Chinese massage. De rest van de groep ging ieder zijn weg. Ben met twee groepsleden de stad ingegaan. We zijn de moslimmarkt maar eens afgelopen. Je voelt je inderdaad in een moslimmarkt; alleen zien de bewoners er Chinees uit. Je ziet geen verschil, behoudens dan dat de mannen een wit hoedje dragen en de vrouwen een sluier. Veel Arabisch eten te krijgen, zoals kebabs.

's Avonds gingen speciaal eten. Iedere streek heeft zijn eigen gerechten. De provincie waar Chengdu in ligt, is bekend om zijn HotPots. Aangezien we hier maar een nacht zouden verblijven, gingen we dit maar hier proberen. Het is een soort Chinees fondue. Er staat midden op tafel een bak met bouillon en allerlei champignons. Hierin kook je allerlei soorten groenten, vlees en vis. Tot nu toe gaat het goed en is het simpel. Als het eenmaal goed gaar is, dan haal je het stukje wat je wilt met je sticks eruit; transfeert het naar een klein bakje met saus; dipt het hierin en dan naar je mond. Je kan begrijpen dat dit nogal wat oefening heeft gekost en soms tot grappige momenten heeft geleid. Uiteindelijk lekker en voldoende gegeten. De tafels waren een enorme puinhoop echter!

Bij terugkomst in het hotel mijn reisverhaal bij zitten werken. Helaas bleek het internet om 23:00 te sluiten in het hotel. Dus dit stuk komt later erop.

• 11 Oktober 2011 - 10:57

Erik:

Zelfs censuur op de internet toegang....
    Mark wederom een prachtig en indrukwekkend verhaal.

Dit is een mooi naslagwerk aan het worden.

Groeten,

Erik

• 11 Oktober 2011 - 16:33

Mama:

Nou eindelijk je terracotta leger !!
    Ik kan me voorstellen dat het heel indrukwekkend is . Ik zou zeggen op naar het volgende en wij kijken weer uit naar je verslag .
    liefs mama en papa

• 11 Oktober 2011 - 21:01

Claudia:

Hè hoi,
    Fijn dat een van je grote wensen zo goed is bevallen!!! Jammer van de korte tijd, maar dan zijn er gelukkig nog die foto's hè?!! Ben erg benieuwd. Nu op naar de panda's!? Of zit er nog wat anders tussen? Nou ja, heel veel plezier maar weer!!!