Cruise dag I - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Cruise dag I - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Cruise dag I

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

15 Oktober 2011 | China, Chongqing

Deze nacht slecht geslapen. Waarom moeten al die boten zoveel toeteren en zijn er mensen die langs onze raam lopen 's nachts. Blijkt dat we ondertussen zijn aangemeerd.

We werden wakker gemaakt door een deuntje door de luidsprekers; hoe kan je het bedenken! Maar goed we moesten toch op voor het ontbijt en onze eerste excursie.

Bij het ontbijt ontmoette we onze andere tafel gasten. Dat bleken Amerikanen te zien, die alleen maar lopen te klagen. Helaas dit is niet Amerika, dus daar moet je maar mee leren leven. En anders vooral niet komen naar China. Onze river guide Color en Chris kunnen nog zoveel spelen, ze worden nooit Amerikaan.

Na het eten ontbijtbuffet kregen we een briefing van onze river guide. Een lokale gids gaat ons in groepen naar een stadje begeleiden. We gaan deze ochtend naar Fengdu; een van de weinige spooksteden in China.

Chinezen geloven dat ze na dit leven worden afgerekend door de god van de onderwereld en de god van de hemel. Dit hele proces is afgebeeld hier in deze stad. De gids was niet geheel te volgen, maar gelukkig kon onze eigen gids wat verheldering brengen.

Ik moet zeggen dat het behoorlijk grafisch wordt weergegeven. De tempel hoorde trouwens bij het dorpje Fengdu. Dit stadje is echter door de Yantszee rivier geheel overstroomd door de bouw van de Drie Gorges Dam verderop.

De gidsen en mensen spreken daar open over, maar geheel eerlijk zijn ze niet. Je ziet de nieuwe steden duidelijk, want die zijn allemaal van witgekalkt beton.  Ook zijn dit allemaal flatgebouwen. Deze appartementen moesten ze kopen van de regering, dus niet gratis ter beschikking gesteld. Ze kregen een klein bedrag voor inrichting en verhuizing. Tot nu redelijk.
Helaas is dat niet zo. Veel van die huizen zijn van zeer slechte kwaliteit, dat zie ik zelfs van een afstand. Ook zijn vele, vooral ouderen, gedwongen te verhuizen. Deze mensen hebben altijd in het huis van hun voorvaderen geleefd; dus veel mensen rouwen om het verlies van hun oude huis. De rivier is met ongeveer 100 meter gestegen, dus je ziet nu niets meer van de oude huizen. In het voorjaar verlagen ze de waterstand  waardoor de resten van de oude huizen zichtbaar worden.

Wat de gidsen aandragen om de dam te gerechtvaardigen, is het feit dat de rivier regelmatig hele dorpen overstroomde. Dus het is een soort bescherming van de dorpen. Wat ze er niet bijzeggen, is dat de overstromingen juist het land heel vruchtbaar maakte. Vooral het feit dat de bewoners van de rivier zichzelf konden bedruipen met hun bestaan, wordt geheel verzwegen.

De lunch was prima, maar niet meer dan dat. Bijna aan het einde van de lunch werd er opeens friet geserveerd. Ja, ja, voor de Amerikanen.

Na de lunch ging de excursie naar Shibaozhai; een pareltje in China. Op een rots in de rivier hebben mensen een tempel gebouwd. Men geloofde dat deze rots door goden in de rivier was gegooid. Om erbij te komen moest je met een touw naar boven klimmen. In de Ming dynastie hebben de mensen er een houten pagode gebouwd, zodat je makkelijker naar boven kon klimmen. Het is het oudste volledig houten gebouw nog in volledig originele staat. Aangezien de pagode onder water zou komen te staan door de dam, is er een dam omheen gebouwd. Het lijkt daardoor net een bonsai van een afstand.

De pagode was prachtig om te zien. Helemaal naar boven klimmen. Knap dat ze dit al in die tijd konden bouwen; zonder ook maar een spijker. Nog steeds staat het overeind.

Na de excursie, was een Chinese massage aan de beurt. De vrouwen in mijn groep hadden deze mij aanbevolen. Coco deed erg haar best en het was best ontspannen. Na 45 minuten was het al weer over.

Toen klaarmaken voor het heuse Captain Dinner. Ik heb hier geen specifieke kleding voor meegenomen, maar dat hadden onze tafelgasten wel. Na een korte toespraak van de kapitein, konden we aanvallen.

Na het eten werden we verwacht in de ballroom. De crew had een show voorbereid, die hier werd opgevoerd. Wel wat amateuristisch, maar niet slecht.

Daarna ben ik maar eens naar bed gegaan. Misschien kan ik vannacht beter slapen.

• 20 Oktober 2011 - 11:41

Jorg:

Lekker bootje zeg, hoe zit het met de vluchtroutes en evacuatieplannen ;)?!
    Gaaf man, leuk om weer verhalen te lezen. Nog een weekje toch, have fun! Ik ga al die andere ook eens rustig lezen,
    gr van de Gang!