Lange reis - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Lange reis - Reisverslag uit Chongqing, China van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Lange reis

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

14 Oktober 2011 | China, Chongqing

We werden vandaag weer om 5 uur gewekt door de monniken. Ik zelf moet er niet aan denken dat ik elke dag om deze tijd moet opstaan. Maar goed het sfeertje blijft bijzonder aanvoelen. 
Snel ontbijten en tassen weer inpakken. Iedereen verzamelt alles weer, sommige doneren spullen aan het klooster. Weet niet of ze zitten te springen om kleren van mij....
Daarna met golfkarretjes naar het busstation. We gaan namelijk met een lokale bus naar de grootste stad van China; Chongqing. De gehele busreis duurt ongeveer 7 uur. Tenminste als er geen files of andere problemen zijn. 
We zijn duidelijk niet de enigste in de bus. Wel leuk om dat ook eens mee te maken. Alleen zijn de stoelen en dus beenruimte ook gemaakt voor de Chinezen en dan is 7 uur best lang! 
Onderweg in een wegrestaurant heerlijk noodles gegeten tussen de lokalen. Heerlijke lunch en dat voor €0,60! 
In de bus worden net als in een vliegtuig een film gedraaid. Deze is echter in het Chinees en niet Engels ondertitelt. Maar goed plaatjes kijken is zo soms ook leuk. Trouwens de meeste Chinese films hebben een diepe onderliggende boodschap; meestal iets communistisch. De diepe bedoeling van deze film ontging mij volledig; het zou volgens mij ook geen kassucces zijn bij ons, vermoed ik. 
Na aankomst in Congqing werden we verrast. Dit  blijkt de grootste stad van China te zijn. Hier leven meer dan 33 miljoen mensen. Het is namelijk ook de stad voor grootte industrie. Als je een laptop hebt, die niet Apple is, dan komt hij waarschijnlijk hiervandaan. Enorm grootte flatgebouwen langs de rivier en op de heuvels. Ik dacht altijd dat je voor grootte skyscrapers in New York  of Chicago moest zijn; helemaal verkeerd Congqing heeft er veel meer. 
Na een korte wandeling rond het busstation naar de taxi's; de reis was nog niet over. Iedereen in de lokale taxi gewapend met een briefje van de gids. Op dit briefje had zij het adres in het Chinees geschreven. We zagen elkaar dan weer op de drop-off plek. Dit ging tot nu toe erg goed; vandaag helaas niet. Ik zit samen met iemand anders van de groep en onze gids in een taxi. Bij aankomst op de drop-off plek, waren wij de enige. De andere taxi's waren er (nog) niet. Na een kwartier wachten, ging de telefoon van de gids. Iedereen bleek ergens anders te staan. De gids weer in een taxi en iedereen opgezocht; inclusief instructies voor de rest van de reis. Uiteindelijk was iedereen op de juiste plaats. Bepakt en bezakt opweg naar onze nieuwe plek van de komende dagen.
We gingen ons inschepen op een cruise op de Yantzee rivier; wij noemen hem trouwens gele rivier. Ik heb nog nooit op een cruise gezeten en wist niet wat ik verwachten moest. 
Allereerst begon het gelijk al goed. We werden verplicht om een tip te geven aan de lift eigenaar; anders konden we niet aan boord komen. Gids boos, maar niets hielp. Eenmaal aangekomen op de boord, kregen we een welkom van onze gidsen voor de komende twee dagen. 
Onze gidsen heten Chris en de de andere heet Color. Hilarische typjes; ik leek in een slapstick terecht gekomen te zijn. Ze proberen ook nog eens echte Amerikaanse grapjes te maken, waardoor ik me echt moest inhouden met lachen. We horen nog veel van deze dames ben ik bang de komende dagen. 
Goed eerst moest er natuurlijk zaken verkocht worden. Eerst werden de upgrades behandeld. We hebben een standaard kamer, maar met bijbetalen kan je een kamer met balkon krijgen of zelfs een kamer met balkon en bad. Allemaal niet nodig, dus dat aanbod afgeslagen. 
Toen kwamen de packages; voornamelijk maaltijden en drank pakketten. Aangezien we hier toch moesten eten, heb ik maar een maaltijd pakket afgenomen; zeven maaltijden voor € 21,00. Geen geld volgens mij. 
Eindelijk de sleutel gekregen en konden we eindelijk naar onze hut. Ik heb nog nooit een HAL boot aan de binnenkant gezien, maar ik vermoed dat dit er toch iets anders uit ziet. Twee bedden met buro en tv. Tevens een badkamer met douche, wc en wastafel. Natuurlijk ontbreekt de thermoskan met heetwater ( thee maken ) niet. Het zal wel prima zijn voor de komende dagen. 
Het avond eten op de kade gedaan; inclusief het omkopen van de liftbediende. Heerlijk gegeten weer. Ik ga echt van dit eten houden. Daarna snel terug voor de security briefing. 
Color, your riverguide ( zo noemde zij zich elke keer weer) gaf ons een virtuele rondleiding op de boot. Ook vertelde ze we allemaal konden verwachten de komende twee dagen. Zo hebben we een paar excursies onderweg en kunnen we allerlei activiteiten doen. De prijzen zijn hier behoorlijk westers. 
Na de briefing maar naar bed gegaan; maar even wat slaap inhalen van de afgelopen dagen. 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chongqing

Land van de draken

Recente Reisverslagen:

22 Oktober 2011

Ontdekken Hong Kong

21 Oktober 2011

Aankomst Hong Kong

20 Oktober 2011

Laatste treinreis

19 Oktober 2011

Fietstocht

18 Oktober 2011

Aankomst Yangshou
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 64
Totaal aantal bezoekers 18698

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: