Zondagavond 5 augustus - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Zondagavond 5 augustus - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Zondagavond 5 augustus

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

06 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo allemaal,

Het is weer effe geleden dat ik een bericht heb geplaatst, dus daarom maar effe snel bijpraten.

Irmo en ik hebben afgelopen dagen heel wat ondernomen. We hebben bijna geheel Washington doorkruist opzoek naar wat specifieke fotospullen voor Irmo. Helaas konden we de juiste niet vinden.
Daarna hebben we DE Mall van Washington DC eens bezocht. Voor winkelfanaten in NL; hebben ze het hier niet dan hebben ze het nergens zullen we maar zeggen. Maar het was er toch koud door de airco! Buiten is het hier trouwens heel warm. Zelfs de locale mensen zeggen dat dit wel uitzonderlijk is. Vooral gisteren was het echt heel heet.
We zijn maar een van de museums binnen gegaan, om wat verkouling te zoeken. Deze keer zijn we naar het American Indian museum geweest. Erg indrukwekkend kan ik je zeggen.

Het museum bestaat uit maar liefst vier verdiepingen. Elke verdieping had zijn thema. Eerst was er een stuk over het verhaal achter diverse idiaanse stammen, want er is wel een soort "gezamenlijke" geloof, maar de meeste houden er toch varianten op na.

Toen werd er in een zaal verteld wat de geschiedenis van deze stammen was. Christof Columbus tot en met zeer recent. Hier kwam dus het pijnlijke onderwerp aan bod. De kolonisten hebben een slachting uitgevoerd onder de indianen stammen. Zo werd bepaalt door de locale bestuurders dat de indianen allemaal naar een speciaal reservaat moesten verhuizen. Dat werd echt afgedwongen. Hele dorpen werden daardoor uitgemoord, want niemand wilde hun eigen land verlaten. De stammen konden dit ook meestal niet aan. Ze waren helemaal aangepast aan hun land. Zo waren er stammen die op Bizons jaagden. Dus geen Bizon, geen leven. Anderen waren juist weer helemaal op de visserij ingesteld.
Uiteindelijk bleven er kleine groepen indianen achter op de oude leefgebieden en deze hebben uiteindelijk reservaten gekregen. Daar is nu veel armoede aanwezig. Touristen zijn een groot deel van inkomen, maar sommige hebben dat helemaal niet. Erg jammer allemaal.

Trouwens niet alleen de moorden en hun politiek hebben vele slachtoffers gemaakt, ook door de ziekten die de immigranten meenamen veroorzaakte vele slachtoffers. Dus een groot deel was niet te voorkomen. Op de tentoonstelling vertelden ze dat de Indianen heel goed begrijpen dat de ziekten niet te voorkomen waren toen; maar de rest zeker wel.

Uiteindelijk hebben de opeen volgende presidenten van het pas opgerichte VS redelijk proberen te samenwerken met de Indianen. Zo hebben ze tijdens de burgeroorlog de troepen van President Washington geholpen aan voedsel.

Trouwens het hele museum is ingericht door de stammen zelf. Elke stam heeft een groepje curatoren, die voor de inhoud verantwoordelijk zijn. Een Amerikaan, meneer Heye(?), heeft heel veel artefacten gespaard en deze voorwerpen zijn in de verhalen verwerkt. Ook hebben de stammen nieuw materiaal aangeleverd.

Tevens was er ook een verdieping met veel informatie over nu. Hoe de Indianen nu leefden en wat ze deden voor de kost. Zo is er een stam die veel op grote hoogten werken. Dus veel zaken deden in New York (Empire State Building, Twin Towers enz. enz.)

Vrijdag avond zijn we trouwens nog naar de bioscoop geweest. We hebben de Bourne Ultimatum bekeken. Erg super gaaf kunnen we jullie melden!!

Gisteravond was het de laatste avond voor Irmo. Dus als afscheid lekker gegeten en daarna nog een pilsje gepakt in de haven. Maar het was nog veel te warm. Hebben het daarom maar niet te laat gemaakt.

Vandaag was het dan toch zover. Irmo gaat terug naar NL. Zijn vakantie zat erop. Ik heb hem naar het vliegtuig gebracht. Na een kopje koffie met ontbijt ben ik terug gegaan naar het hotel.

Daar heb ik Judith (mijn collega uit NL) opgehaald en zijn we naar de Zoo gegaan.

Dat was een erg geslaagd plan. Wel enorm grote dierentuin, maar met veel bijzondere dieren. Zo waren er veel kreeften en andere schaaldieren te zien. Een heel stuk regenwoud was er nagebouwd, waarbij zowel het leven in het water aanbod kwam (geen piranyas helaas) en het leven in de bomen.

Ook waren er vele reptielen te zien, waaronder een konings cobra en een anaconda. Dat is trouwens uitzonderlijk. Beiden worden namelijk bestempeld als zeer gevaarlijk en niet geschikt voor gevangenschap. Nu was de anaconda wel een kleine versie, maar toch kunnen ze lelijk bijten.

Maar de belangrijkste attractie van de dierentuin is wel z'n drie Panda beren. Het waren er eerst twee, maar door het fokprogramma zijn het er nu drie. Ook babys zijn na twee jaar toch al behoorlijk groot kan ik je zeggen. Ze hebben een enorm onderkomen met z'n drieeen, zowel binnen als buiten. Het schijnt dat het terrein lijkt op de oorspronkelijke leef omgeving. Er was zelfs mist aanwezig.

Aan het einde van de dag hebben we met nog een collega uit NL wat gedronken. Ben nu aardig kapot en zit dit nu in mijn hotelkamer te typen. Ga maar eens vroeg naar bed, want ik moet weer vroeg beginnen.

Groeten allemaal en tot horens weer.

• 06 Augustus 2007 - 20:15

Mama:

Dus toch weer een panda gezien!!!
    groetjes mama

• 06 Augustus 2007 - 21:55

Mark:

Ja, ik kon het toch niet laten....

• 08 Augustus 2007 - 07:37

Jorg:

Gaaf allemaal zeg... je moet schrijver worden trouwens, lekker bezig!