Storm - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Storm - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Storm

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

15 Oktober 2008 | Aruba, Oranjestad

Dat is nog eens wat anders dan zonneschijn, maar daar over later wat meer. Afgelopen maandag verliep ook al het een en ander anders dan gepland.

Aan het begin van de middag viel de stroom uit in een groot gedeelte van het eiland. Ook het ziekenhuis zat gedeeltelijk zonder. Ook al hebben we noodaggregaten, dan nog kunnen we maar beperkte dienst verlenen. Tevens hebben we bepaalde systemen prefentief uitgezet, om te voorkomen dat die door het herhaaldelijk uitvallen van de stroom kapot gaan. Vooral computers en servers met Windows hebben nogal dat probleem. We konden daarna al vroeg naar huis.

Gelukkig was het weer nog erg mooi. Ik heb toen het plan gemaakt om m’n dag verder door te brengen op het Palm beach. Dit is het strand waar de grote hotels aanliggen. Je mag trouwens niet zomaar ergens anders gaan liggen. De stranden zijn wel Arubaanse grondgebied, maar de hotels proberen je toch weg te krijgen. Ik was altijd benieuwd hoe ze dat nu kunnen zien, dat ik geen gast van het hotel ben. Dat blijk heel simpel. Ieder hotel heeft z’n eigen kleur handdoeken. Je krijgt namelijk hier strandlakens van het hotel. En als je niet met de juiste kleur op het strand ligt, komt de bewaking. Dus toen ik met m’n groene laken op het strand voor het Marriot lag, kreeg ik ook bezoek. Helaas kunnen ze je niet weg sturen, maar proberen doen ze het wel. Helaas heb ik ze even fijntjes uitgelegd, dat ik me keurig houd aan de regels en dat ze dus niets konden zeggen. Je mag wel geen strandstoel gebruiken. Daarna heb ik de bewakers niet meer gezien. Nog heerlijk een beetje gezwommen en liggen lezen.

Aan het einde van de dag begon het te regenen en fors ook. Tevens was de stroom nog steeds uitgevallen in mijn hotel en regio. Helaas zijn dan de supermarkten ook dicht. Er zat niets anders op dan uit eten te gaan. Ook Oranjestad zat zonder stroom, dus daar zijn de meeste restaurants ook dicht. Ik ben maar teruggegaan naar Palm Beach en ben gaan eten bij een goed visrestaurant. Bij terugkomst in het hotel was er gelukkig weer stroom.

De volgende ochtend was er veel wind, maar ja het was mijn vrijedag. Dan wil je wel wat doen en niet in je hotel kamer zitten. Aangezien ik een Jeep had gehuurd om het eiland te gaan verkennen, ben ik vroeg op pad gegaan. Waarom een Jeep vragen jullie je misschien af? De wegen hier op Aruba zijn erg slecht. Het gedeelte langs de hotels is nog redelijk, maar ga je de binnenlanden in, dan zijn ze vaak zeer slecht of gewoon niet aanwezig. Daarnaast rijden de Arubanen heel slecht. BOB kennen ze hier trouwens ook niet, dus oppassen geblazen vooral ’s avonds.

Het is trouwens ook een activiteit om met Jeeps of andere off-road voertuigen het binnenland in te trekken. Ik wist niet dat het zo leuk zou zijn. Zo’n auto geeft toch heel wat kracht. Super mooie omgeving. Ik ben even gestopt langs de kust om het water te zien. Je hebt langs de kust ook een Natural Pool; die wordt gevoed met zeewater dat over de rots slaat. Er slaan ook regelmatig vissen over de rots en zelfs kleine haaien.
Ook de naturel bridge bekeken. Dit is een uitgeholde stuk rots, waar het water onderdoor loopt. De bekende Natural Bridge is trouwens ingestort; ernaast is er nog een kleinere intacte zichtbaar.

De rit er naartoe is ook erg leuk. Je ziet een beetje hoe de mensen hier leven. Niet echt mijn manier van leven ben ik bang.

Op het eiland heb je een groot natuurgebied: Natuurpark Arikok. Veel heuvels vol met struiken en cactussen. Erg mooi om doorheen te rijden. Ondertussen begon het toch wel behoorlijk te regenen. Toen ik eenmaal door de bergen en heuvels was gekomen en weer op het strand stond aan de oostkust was het weer heel slecht geworden. Ik had als tip gehad om te gaan lunchen in een strandtent, maar helaas deze waren dicht. Er zat niets anders op dan terug te gaan naar Oranjestad. Erg moeilijk begaanbare wegen met heel veel water. Ik was blij dat ik wat hoger stond met m’n jeep. Uiteindelijk in Oranjestad aangekomen en daar wat gegeten. Bij terugkomst in het hotel was er weer geen stroom, grggrrgrgr. Het was zo slecht weer dat je ook niet meer gewoon op het strand kon lopen. Tevens was dat ook best gevaarlijk omdat er van alles rond vloog. In de lobby waren veel gasten bij elkaar gekomen. Er bleek een tropische storm over het eiland te razen: Omar.

Omdat de winkels dicht waren gebleven, moest ik weer uit eten. Alleen de restaurants in de grote hotels zijn nog open, dus was het een prijzige avond. Wel een lekkere steak gegeten in het Marriot Hotel. Dat kunnen die Amerikanen wel!!

Ik ga nu maar vroeg naar bed en slapen. Ik hoop maar dat het morgen wat beter is!!

Groetjes uit een nat en winderig Aruba!

PS: Er is nog zoveel te vertellen, maar ik houd het een beetje kort. We hebben namelijk geen internet op de kamers meer wegens het slechte weer. Als ik kan plaats ik weer foto's.

  • 15 Oktober 2008 - 20:35

    Rutger:

    Dat wordt dus nog een keertje terugkomen wanneer er geen storm is. Krijg je ook gevarengeld?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2008

Update.....

15 Oktober 2008

Storm

14 Oktober 2008

Bon dia!!

08 Oktober 2008

Weekend!! Duikervaringen!

03 Oktober 2008

Weekend
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 18712

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: