Weekend - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Weekend - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Weekend

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

03 Oktober 2008 | Aruba, Oranjestad

Het is vrijdag! Eindelijk weekend en wel mijn eerste twee echte volledige vrije dagen. De afgelopen dagen hard gewerkt in het ziekenhuis, vooral vandaag was het een drukke dag. Veel spoed onderzoeken tussendoor. Dat maakt het werk altijd erg rommelig.

De afgelopen dagen waren trouwens wel erg gezellig. Leuke laboranten om mee samen te werken. Ik heb zelfs een dienst gedraaid. Afgelopen donderdag was ik de klos, maar het ging prima. Wel raar idee trouwens, ik alleen verantwoordelijk voor een heel land!

Elke werkdag maak ik een lekkere duik in de zee; na het werken is dat erg super kan ik jullie zeggen. Afgelopen woensdag kwam ik in gesprek met een stel Amerikanen op het strand. Zij bleken al in hun tweede week hier te zitten. Toen ze hoorde dat ik Nederlander was, adviseerde ze mij eens naar de The Paddock te gaan, daar waren altijd heel veel Nederlanders volgens hun ervaring.

Nou dat heb ik geweten. Inderdaad heel veel Nederlanders. Het blijkt DE ontmoetingsplek te zijn voor de Nederlandse studenten en stagiaires. Nu is Aruba behoorlijk aan de prijs, dus ik vroeg me wel heel erg af wat ze dan hier naartoe trekt. Dat blijkt heel eenvoudig te beantwoorden: de goedkope drank. Tenminste op de woensdagavond dan en alleen tussen 10 uur en 12 uur. Dan tanken ze zich helemaal vol om het een week te kunnen volhouden zonder lijkt het wel. Er blijkt ook een inauguratie ritueel te bestaan voor de studenten en stagiaires, maar dat zal ik even voor me houden. De lol wil ik namelijk niet verpesten. Ja, ja, Rutger maak je borst maar nat….

Gelukkig heb ik de afgelopen dagen nog wat tijd gevonden om het een en ander op te zoeken over Aruba. Ik wil mij vrije dagen natuurlijk goed invullen.

Aruba is niet echt een groot eiland (180 km2), maar bevat toch nog zo’n 100.000 inwoners. De hoofdstad is Oranjestad, dat ook gelijk de grootste stad van het eiland is. De officiële taal van het land (dat is het namelijk!) is Nederlands. Echter veel locale mensen spreken het niet of niet goed. Wel spreken ze bijna allemaal Engels, Spaans en de locale taal Papiamento. Het Papiamento is een mengelmoes van Portugees, Spaans, Engels, Nederlands en Afrikaanse talen. Het is ontstaan tijdens de slavenhandel op de eilanden. Het is niet te volgen en te verstaan voor mij. Dat geeft soms nogal wat problemen met patiënten.

Bijna het gehele toeristen gedeelte bevind zich geconcentreerd aan de stranden van de Westkust. Het gebied is ingedeeld in twee delen: het zogenaamde High rise gedeelte bestaande voornamelijk uit hoge hotels van grote Amerikaanse ketens, en het Low rise gedeelte dat voornamelijk bestaat uit wat kleinere hotels op kleinere schaal. Ik zit in het Low Rise gedeelte. Het strand waar ik aan zit heet het Eagle Beach; het andere bekende strand heet Palm Beach.

Bijna de gehele toeristen industrie draait om het strand en de zee. Oranjestad is niet echt heel populair merk ik. Er is ook niet echt veel te doen. De stad richt zich bijna helemaal op de cruise schepen, die hier bijna dagelijks aanleggen. Zo zijn er heel veel winkels met juwelen en horloges en heel veel merk winkels. Louis Vutton, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger enz enz, allemaal hebben ze hier een grote winkel. Die richten zich helemaal op de cruiseschepen.

De activiteiten hier kan je eigenlijk simpel opnoemen: allerlei activiteiten in de zee, zoals duiken en snorkelen, op de zee, zoals zeilen, varen en vissen en op land in de vorm van tochten door het achterland. Natuurlijk kan je ook gewoon aan het strand gaan liggen!
Het grote nadeel van het eiland zijn de bezoekers: de Amerikanen. Ze zijn er goed voor de economie, maar drijven de prijzen van de activiteiten enorm op. De prijzen voor de activiteiten zijn soms echt belachelijk hoog.
Maar goed, ik ben ook een beetje op vakantie. Aangezien dit wel het eiland voor duiken is, heb ik me daar voor opgegeven dit weekend. Omdat ik al lang niet gedoken heb, ga ik zaterdag eerst een soort opfris duik maken en dan gelijk op zondag twee duiken maken. Eentje is bij een beroemd schipwrak.

Ik heb vanavond weer zelf gekookt nu op een barbecue!! Er staat hier in de tuin namelijk een barbecue inclusief gastank. Ik heb nagevraagd bij het hotel of die gebruikt mogen worden. Natuurlijk was hun antwoord. En volgens mij heeft dat iets losgemaakt, want opeens kwamen allerlei mensen kijken. En zij willen hem allemaal morgen gebruiken.

  • 06 Oktober 2008 - 13:20

    Maarten:

    Hoi Mark,
    Als je weer een dag vij bent kan ik je aanraden om te gaan duiken bij het wrak 'Antilla'. Dit schip is in 1940 gezonken vlak voor de kust. Het is erg mooi om te zien en ligt niet erg diep: bodem circa 15 meter en de mast steekt nog 1 meter boven het water uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2008

Update.....

15 Oktober 2008

Storm

14 Oktober 2008

Bon dia!!

08 Oktober 2008

Weekend!! Duikervaringen!

03 Oktober 2008

Weekend
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 18701

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: