Bon dia!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Bon dia!! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Bon dia!!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

14 Oktober 2008 | Aruba, Oranjestad

Ik ben een beetje achter geraakt met het schrijven. Het is al weer bijna een week voorbij. De afgelopen dagen waren behoorlijk druk op het werk. Mijn werkplek was op de conventionele plek. Voor de niet ingewijde, dit is de plek waar alle conventionele fotos worden verslagen. Dit zijn de longfoto's, foto's van de gewrichten enz. Erg druk hier op Aruba kan ik je zeggen.

Het valt me hier erg op, dat artsen hier heel anders werken dan in Nederland. Ten eerste is de relatie arts met het ziekenhuis al anders. Velen hebben een eigen kliniek buiten het ziekenhuis, waardoor je ook allemaal verschillende koninkrijken hebt. Zo heeft iedereen z'n eigen beleid bij ziekten. In Nederland hebben we richtlijnen opgesteld, waarin is vastgelegd hoe je ziekten moet diagnostiseren (dus wanneer een foto, CT scan of MRI onderzoek) en hoe de behandeling is. Deze richtlijnen zouden ook moeten gelden hier op Aruba. Helaas merk ik daar vaak niet veel van. Veel gaat erg ad hoc.

De rest van de tijd heb ik heerlijk genoten van mijn rust. Klinkt oudbollig, maar het is wel lekker. 's Avonds lekker zelf gekookt. Er zijn hier 5 supermarkten op het eiland. Eentje hiervan is zelfs eigendom van Jumbo. Je kan daar dan ook alles kopen, wat je ook in Nederland kan kopen. Daarnaast verkopen ze heel veel Amerikaanse merken en eten. Dus ook de grote hoeveelheden aan eten.

Afgelopen vrijdag begon mijn weekend dienst. We draaien gewoon mee met de diensten en aangezien ik hier drie weken ben, kreeg ik ook een weekenddienst. Vrijdagavond begon deze dus. Je kan gewoon overal op het eiland naar toe gaan, want het is allemaal binnen 30 minuten te rijden. Wel was het vrijdag zeer slecht weer, dus ik was een beetje gekluisterd aan mijn appartement. Dus was het een avondje TV kijken. Alle Amerikaanse zenders zijn hier gewoon te ontvangen, maar ja op elke zender het zelfde nieuws. Down Jones in elkaar gestort. CNN heeft zelfs een Situation Room waar ze het allemaal volgen; alsof er een oorlog gaande is! Op alle zenders wordt de stand van de Dow Jones live geprojecteerd en als ie sluit gebeurt dat live op TV. Ze beginnen ongeveer uur van te voren en er loopt een klok mee die afteld naar 0:00. Er zijn zelfs complete callcenters opengesteld voor vragen van kijkers. Die worden dan voorgelegd aan hun expert panel.

De kredietcrisis is hier ook een onderwerp van gesprek. De lokale bank (RBTT) is dan wel niet genationaliseerd, maar toch praat iedereen er wel over. Trouwens de RBTT is een overblijfsel van de ABN AMRO; die heeft de lokale vestigingen hier verkocht aan de RBTT (een onderdeel van de Royal bank of Canada). De RBTT zit door het gehele caribbische gebied. Je hebt er weinig mee van doen, behoudens dan dat je hun pin automaat gebruikt. Trouwens ik weet niet of iedereen het weet, maar hier heb je de gulden als munteenheid. De Arubaanse florijn zoals ie officieel heet. Hij is vastgeklonken aan de Amerikaanse dollar. Dat heeft als voordeel dat de Dollar hier ook geaccepteerd wordt als betaalmiddel. Op alle rekeningen staat zowel de dollar als de gulden prijs. Je mag zelf kiezen. In het High Rise gedeelte wordt trouwens wel moeilijk gedaan met het betalen met guldens, vooral de grote hotels willen geen guldens accepteren. Helaas mogen ze het ook niet weigeren; dan rekenen ze vaak een ongunstige koers voor je dat wel in dollars betaald. En betaal je met creditcard; dan betaal je uberhaupt in dollars. Voordat je Aruba verlaat moet je, je Arubaanse guldens omwisselen, want je kan dat nergens omwisselen. Ook niet in Nederland! Bonaire en St. Eustachius krijgen trouwens de Euro waarschijnlijk, want dat worden gemeenten van Nederland. Ze zullen dan dezelfde status krijgen als de zogenaamde COM en TOM eilanden. Maar goed ik dwaal een eind af merk ik.

De Arubanen zijn niet zo bang dat de bank hier omvalt; de Nederlanders hier echter wel. Vooral omdat er maar 1 bank hier is, dus weinig uitwijk mogelijk. Ze houden dan ook alles heel goed in de gaten en bij de minste onraad boeken ze alles weg naar Nederlandse banken. Nee de locale bevolking maakt zich hier geen zorgen over. Zij zijn juist bang voor hun inkomen. Arubanen zijn bijna 90% van hun inkomen afhankelijk van het tourisme en dan vooral van het Amerikaanse toerisme. Men is erg bang dat die nu wegblijven. Dus iedereen die een TimeShare willen kopen, nu is jullie kans om er een te bemachtigen met hoge korting!!

Verder zijn de verkiezingen in de VS hier natuurlijk veel in het nieuws. Ook de Amerikaanse zender laten er veel over zien. Ook de debatten zijn dan live te volgen. Een onderdeel van de verkiezingen zijn natuurlijk de reclamespotjes. De campagnes mogen ze niet zelf draaien, maar dat doen wel groepen voor een bepaalde candidaat. Erg grappig om te zien, maar in NL zou dat not done zijn.

Over reclames gesproken. Het valt me erg op in de Amerikaanse reclames dat er veel aandacht is voor het milieu. Zo worden kleine auto’s aangeprezen als milieuvriendelijk en zijn er voor de eerste keer hervulbare spullen te koop. Blijkbaar gaan ze ook de goede kant op.

Zaterdag was een drukke dienst dag. Ik moest enkele keren naar het ziekenhuis. Kon nog wel effe relaxen aan het strand. Wie kan dat nou zeggen? Dienstdoen vanaf het strand!! Wel waren er veel wolken, maar gelukkig wel droog. Er was trouwens een groot concert op het eiland. Gloria Estefan heeft hier een showtje weggegeven. Helaas heb ik het niet gezien. Ze sliep in het Hyatt hotel en dat was wel te merken. Je kon er niet meer parkeren in de buurt.

Zondag was het gelukkig een stuk beter weer. Veel meer zon en nauwelijks bewolking. Wel was de wind weg en dat maakt het allemaal stuk benauwder en warmer. We lekker kunnen bijkomen en maar weinig gebeld. Heerlijk kunnen lunchen op mijn vaste stek aan het strand. Gewoon heerlijk relaxed.

Op verzoek zal ik vanavond weer wat foto's plaatsen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2008

Update.....

15 Oktober 2008

Storm

14 Oktober 2008

Bon dia!!

08 Oktober 2008

Weekend!! Duikervaringen!

03 Oktober 2008

Weekend
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 18691

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: