Weekend!! Duikervaringen! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Weekend!! Duikervaringen! - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Weekend!! Duikervaringen!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

08 Oktober 2008 | Aruba, Oranjestad

Zaterdag ochtend eerst rustig ontbeten in Oranjestad aan de zee. Daarna nog even wat zaken ingeslagen. Je hebt altijd wel zaken, die bent vergeten mee te nemen. Ik tenminste wel. Zo leek me een stel slippers toch wel handig voor op het strand, dus ik ben nu eigenaar van een stel Hilfiger slippers.

Qua winkels heb je hier een behoorlijke selectie, als je tenminste van merkkleding houdt. Je hebt hier eigenlijk drie plaatsen waar je kan winkelen. De eigenlijke winkelstraat heet Mainstreet en bestaat uit een paar straten met allerlei winkels. Dit gebied wordt aangeprijsd als winkel in een authentieke sfeer. De gebouwen zijn misschien authentiek, maar de rest is nogal gedateerd. Het terrein is trouwens wel een politiek speerpunt. Naar mijn mening een groot zwartgat, waar niets goed uitkomt. Maar ja een Fallus voor een politicus is erg aanlokkend.

Het tweede gebied is een Mall, dat onderdeel is van het Hotel Renaissance gelegen aan de hoofdweg. Deze Mall puilt helemaal uit van de merkwinkels. Alle grote merken zijn er gevestigd. Maar volledig gericht op de toerist, de lokale bevolking kan er niet kopen ben ik bang.

Als laatste gebied is de Mall gelegen in het High Rise gebied. Dit zijn allerlei winkels en restaurants gevestigd in kleine huisjes gelegen rond een groot plein. Ook hier voornamelijk merkwinkels. Dit gebied is speciaal voor de gasten uit de grote hotels. Maar hierover later meer.

Na nog de noodzakelijke boodschappen en een snelle boterham moest ik naar het RUI hotel gaan. Dit afzichtelijke hotel is gebouwd in de Oosterse stijl en het is ook gelijk het hoogste hotel van het eiland. Hier in het zwembad heb ik een soort opfris cursus gehad voor het duiken. Ik heb het namelijk te lang niet meer gedaan, maar gelukkig ben ik het niet verleerd. Gelijk een korte duik gemaakt vanaf het strand. En daarna was ik klaar voor de volgende dag! Helaas mochten we niet met de groep een drankje nemen in het hotel (we zijn geen gasten werd ons verteld). Dus was het weer naar terug naar het appartement.

Om de week goed te eindigen was ik van plan te gaan eten in het beste restaurant op Aruba: the Screaming Eagle. De naam is nogal vreemd voor een restaurant, maar dat is wel aan de eigenaar besteed. De andere zaak van hem heet Flying Fishbone; ook een aparte naam. Nu is de naam natuurlijk niet echt belangrijk, maar ook de buitenkant van het restaurant belooft weinig goeds. Misschien is het mijn smaak, maar rode TL buizen aan de buitenkant heeft toch een bepaalde betekenis. Maar zo lelijk is de buitenkant; de binnenkant is echt super! Een grote ruimte verdeeld in kleinere ruimten d.m.v. linnendoeken, grote bar en ligbanken. Je kan hier zelfs liggend eten! Wel grappig, maar niet aan mij besteed. Gewoon aan een tafel gaan zitten en echt heerlijk gegeten. Allemaal vis gekozen; voorgerecht inktvis en hoofdgerecht garnalen. Een grote smaaksensatie kan ik jullie vertellen. Trouwens een zeer uitgebreide kaart. Alles vers zeggen ze. Helaas was de kaviaar op! (per persoon $195,00) Ook de wijnkaart was zeer uitgebreid; zelfs bourgognes uit 1997! Eentje kost maar liefst $900,00 per fles. Het is een heel duur restaurant, maar je krijgt er zeker heel veel voor terug. Zeker een aanrader voor iedereen die naar Aruba gaat!

Zondag morgen na een snelle ontbijt naar de lobby van het hotel. Ik werd opgehaald door een bus om naar de boot gebracht te worden. En wat voor boot: een catamaran!! We zijn met een kleine groep duikers; 3 paren en een guide. Mijn Buddy voor het duiken is Jack. Een volledig gestoorde Amerikaan, die net zijn brevet heeft gehaald hier op Aruba. Tevens zijn er een groep, die mee gaan aanboord voor de reis zelf, om te zonnen of om te snorkelen. De duikplekken zijn namelijk ook zeer geschikt om te snorkelen. Eerst een stuk gezeild; ook heerlijk ontspannend. Toen onze duikspullen in orde gemaakt. Ik heb toen gelijk maar even de zuurstoffles van Jack opgedraaid, wel zo handig voor onder water. Hhahaha. De eerste duik was bij een rif. Erg veel koraal en vissen. De beroemdste vis van Aruba is de blauwe pappagaai vis. Erg mooie en vooral grote vis. Helaas misdragen de Amerikanen zich enorm. Ze raken koraal aan en verstoren de vissen. Dit zijn twee zaken die absoluut niet kan in de duikwereld. We moeten zoveel mogelijk niets verstoren en verpesten onderwater. Ook was mijn buddy absoluut niet betrouwbaar. De guide gelukkig wel, hij functioneerde dan ook maar als een soort surrogaat buddy.

Daarna gingen we naar de tweede duikplek: de Antilla. Een groot schipwrak van een Duitse oorlogsbodem die in 1940 voor de kust tot zinken is gebracht door de Duitsers zelf. Zij waren door de Nederlandse marine opgebracht; echter de commandant wilde voorkomen dat het schip in Nederlandse handen zou komen en heeft het tijdens de evacuatie opgeblazen. Het schip is de afgelopen jaren behoorlijk aangetast. Het stak vroeger boven het water uit, maar tegenwoordig is dat niet meer. Er rest nog een kleine stukje boven de waterspiegel. Onder water is het erg bijzonder. Weinig vis, maar veel kreeften! Machtig om te zien hoe ze eruit zien, vooral zo zonder de elastiekjes.

Na een zeer smakelijke lunch aan boord kwamen we op de derde duikplek aan. Mijn collega duikers hadden behoorlijk wat alcohol naar binnen gegoten. Daardoor wilde onze duikguide niet meer naar onder met hun. We zijn toen samen een korte duik gaan maken. Erg mooi. Weer heel veel vis; nu grote scholen die om je heen zwemmen. Vooral de nieuwsgierigheid van de vissen verbaasde me enorm. Ze komen gewoon naar je toe zwemmen!
Na een heerlijke zeiltocht terug en de duikspullen weer schoongemaakt te hebben, ben ik snel terug gegaan naar mijn appartement. Het begon namelijk heel hard te regenen!!

Helaas heeft dat een behoorlijke tijd gedaan. Ik wist niet dat er zo veel water kan vallen. Het probleem is dan niet zo de regen, maar het feit dat al het leven hier stopt. Ook zijn de wegen onbegaanbaar door enorme plassen water. Ontstaan er modderstromen, omdat het water niet de droge grond in kan trekken. Hierdoor was is helaas ook te laat om nog eten te halen. Ben toen maar gaan eten in een zeer bekend restaurant hier.

Maandag ochtend was er een beetje rust in het weer, maar helaas bleef dat niet zo. Overdag weer veel regen, maar gelukkig was het ’s middags weer de zon aanwezig. Het voordeel is wel dat de temperatuur niet daalt, het blijft 30 graden!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2008

Update.....

15 Oktober 2008

Storm

14 Oktober 2008

Bon dia!!

08 Oktober 2008

Weekend!! Duikervaringen!

03 Oktober 2008

Weekend
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 18717

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: