Memorials! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Memorials! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Memorials!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

14 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zondagochtend ontbijt op bed!! Daarna weer de stad in getrokken. Vandaag ben ik naar enkele memorials in Washington geweest.

Ben begonnen bij de Vietnam memorial. Dit monument is in 1982 opgericht. Het monument bestaat uit twee lange platen met alle omgekomen namen. De namen staan in volgorde van omkomen in de oorlog. Er staan dan ook 58209 namen op vermeld. Elke dag lopen er veel mensen langs de platen. De bedoeling de ontwerper was om het een monument van namen te laten zijn. Er liggen ook allerlei briefjes, bloemen en andere items bij het monument. Tevens worden er elke dag kaarten geplaatst om aan te geven wie die dag jarig zouden zijn. Erg indrukwekkend elke keer moet ik toegeven. Aangezien veel mensen het zo kaal vonden, is er later een standbeeld neergezet. Dit is niet zo interessant. Nog van recentere datum is er een standbeeld voor de vrouwen in deze oorlog toegevoegd. Ook dat vond ik geen toevoeging voor het monument. De namen en vooral de toevoegingen eronder zijn krachtig genoeg.

Het Korean War memorial is hier vlakbij. Dat was dus mijn tweede stop. Dit monument is vreemd genoeg later gebouwd dan het Vietnam Memorial. Dit bestaat monument bestaat uit 19 standbeelden van militairen die terugkomen van patrouille. Vond het niet zo krachtig als het Vietnam Memorial. Heb er dan ook maar niet zoveel aandacht aanbesteed.

Het Lincoln Memorial staat aan het ene einde van de Mall aan de andere kant staat het Capitol. Het monument is heel populair bij de inwoners. Ook de filmindustrie vinden het een zeer populair monument. Vele films zijn hier opgenomen. Het monument bestaat uit een soort tempel met 36 pilaren. De 36 pilaren staan voor de 36 staten in de Unie in Lincolns tijd. Binnen zit Lincoln op een stoel voor zich uit te kijken. Sinds het gebouw klaar was in 1922 staat het gebouw voor de Civil Rights movement hier in de VS. Het meest bekende is wel dat Marter Luther King Jr, zijn beroemde speech "I have a dream" hier heeft uitgesproken.

Washington DC was altijd een grote doorvoer stad voor slaven. In de loop van de tijd ontstond er een tweespald tussen de staten in het Noorden en in het Zuiden. De president hield zich altijd buiten deze strijd. Echter in 1850 heeft het Congress een wet aangenomen die de slavenhandel in Washington, DC verbood. Dat zette al veel kwaad bloed.

In 1860 kwam president Lincoln aan de macht. Hij was een uitgesproken tegenstander van de slavenhandel. De zuidenlijke staten wilde niet langer afwachten en scheidde zich af. Dit veroorzaakte een langdurige en vooral bloedige burgeroorlog. In 1863 sprak Lincoln een korte toespraak bij een begravenis. Deze toespraak is heel beroemd en hier bekend als het Gettysburg Address. Dit hebben miljoenen Amerikanen uit hun hoofd moeten leren op school. Het laat op een zeer poetische manier de Burgerloog samenvatten. Deze toespraak staat ook op het monument gebijteld. In 1862 passeerde een nieuwe wet (Second Confiscation Act) het Congres en president Lincoln tekende deze. Deze wet maakte alle slaven vrij. De 13de Amendement van de constitutie verbood de slavenhandel opzich. De Emancipation Proclamation, die later werd uitgesproken, maakte de slaven vrij in gebieden die niet onder controle van de Unie stonden.

De burgeroorlog werd eigenlijk grotendeels uitgevochten rond Washington DC. Dat was namelijk het doel van de Zuiderlingen. Er werden grote hoeveelheden militairen samengetrokken in Washington, DC om oorlog te kunnen voeren.
Het lukte de zuiderlingen echter niet om Washington in te nemen. Om Washington heen liggen allemaal grote grasvelden waar vroeger vaak bloedige slagvelden waren.

Naast deze burgeroorlog heeft Lincoln nog meer dingen gedaan. Hij heeft bijvoorbeeld een munteenheid ingevoerd.

Na vier jaar gaven de zuiderlingen het op. Op 9 april 1965 gaf Generaal Lee (van het zuiden) zich over aan de Union. Dit was het eigenlijke einden van de oorlog.

Een paar dagen nadat de zuiderlingen zich hadden overgegeven ging President Lincoln samen met zijn vrouw naar het Ford's Theater om naar een toneelstuk te kijken. Hier werd hij door John Booth neergeschoten in zijn hoofd. De doktoren hebben nog geprobeerd om de kogel te verwijderen. Maar tevergeefs; negen uur later overleed president Lincoln in het huis aan de overkant van het theater. De president lag opgebaard in het Witte Huis voordat hij met de trein naar Illinois werd gebracht. In Springfield is hij ten ruste gelegd. Zijn zoon heeft zijn vader in beton laten herbegraven, omdat er meerdere pogingen waren ondernomen om het overschot te stelen.

Lincoln zit op zijn stoel in het monument en kijkt uit op een grote vijver. Namelijk een Reflecting Pool. Deze verbind het Lincoln Memorial met het Washington Memorial.

Dit Memorial is ter herinnering aan de eerste president van de United States; George Washington. Het monument is gebouwd in 1848, maar door de burgeroorlog was het pas in 1885 klaar. Tussendoor heeft het werk ook nog stil gelegen omdat er een herdenkingssteen van Paus in het monument zou worden opgenomen. Dat is uiteindelijk toch niet gebeurd. Het monument is een obelisk van 166 meter hoog. Het is het hoogste gebouw in Washington, DC. Bij wet mag geen enkel gebouw hoger zijn. De obelisk bestaat uit marmer uit Maryland. Echter door tekorten daar is er uiteindelijk uitgeweken naar Massachusetts. Dat is nog steeds zichtbaar door een duidelijk kleurverschil. In de binnenkant is een lift aanwezig, die je helemaal naar boven kan brengen. Toen hij net open ging, was het trouwens niet verantwoord voor vrouwen om de lift te nemen. Zij moesten de trap gebruiken. Nu mogen er per dag een beperkt aantal mensen met de lift omhoog.

Vervolgens ben ik naar het zuiden gelopen. Hier was ik nog nooit geweest. Om het Tidal Basin gelopen. Dit is een groot meer, waar allemaal Bloesem bomen omheen staan. Deze zijn in 1912 geschonken door Japan. In april is dit de spot voor de National Cherry Bloussom Festival. Het bassin heeft eigenlijk een hele belangrijke functie. Het zorgt voor het doorspoelen van het kanaal.

Aan dit bassin ligt het memorial van derde president; Thomas Jefferson. Hij heeft mede de declaration of Independence opgesteld en is de grondlegger van de Universiteit van Virginia. Het gebouw is een copie van zijn bibliotheek op de universiteit en hij staat er in het brons in. Mooie uitzichten moet ik zeggen.

Verder op staat het memorial van Franklin Roosevelt; de grootste van allemaal. Ze hebben vier zalen gemaakt; elk voor een van zijn termijnen (de enige die dat gelukt is). Elk met zijn eigen thema. De president is beroemd hier om zijn radio toespraken (Fireside Chats). Ook is er aandacht voor de omstandigheden tijdens zijn tijd. Zo was er een grote recessie. Deze heeft hij proberen te keren door "a new deal for the American People". Hij stond ook aan de wieg van de United Nations. Zoals bekend zat hij in een rolstoel wegens polio.

Aan het einde van de dag ben ik met een collega naar een uitgaansspot gegaan. Hier hebben we heerlijk op het terras gezeten, genieten van bier. Hier zagen we dat het op zondag Crab Fest is. Dat gaan we volgende week maar eens van genieten.

Grt en tot horens,

Mark

• 14 Augustus 2007 - 08:15

Jorg:

Indrukwekkend allemaal Mark, Amerika heeft genoeg materiaal om een momorial voor neer te planten in ieder geval...