Warm, Warmer, Hitte golf! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Warm, Warmer, Hitte golf! - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Warm, Warmer, Hitte golf!

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

09 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Ik type dit bericht in mijn heerlijk airconditionde hotelkamer. En dat is geen overbodige luxe hier kan ik je zeggen. Op dit moment is het buiten nog 37 graden Celcius (99 Fahrenheit); overdag was het meer dan 43 graden!! Niet te hebben kan ik je vertellen.

Wel apart om te zien dat alle winkels, gebouwen en zelfs de metro airco hebben. Normaal ben ik daar niet zo voor; vooral niet omdat ik altijd verkouden wordt hiervan. Maar nu is het echt wel lekker.

De komende dagen blijft het warm, en vooral zo klam. In het weekend zou het gaan afkoelen door wat onweersbuien. Die hebben we maandag ook gehad, maar gelukkig alleen 's nachts. Trouwens door de onweer hebben wel 75000 mensen zonder stroom gezeten!! Hhahhaha.

Gelukkig is ook in het cursus gebouw een airco aanwezig. Deze maakt de temperatuur binnen aangenaam. Tijdens de pauzes krijg je alleen een enorme klap in je gezicht, want dan moet je naar buiten! Maar goed de pauzes zijn kort, dus het is allemaal wel te doen.

Deze week zetten ze trouwens de cursus in een hogere versnelling. Alle dagen zijn langer dan vorige week en tijdens de lunch pauze zijn er nu korte lectures. Meer een soort quizen. Hier worden bijzondere casussen besproken. Zo waren er vandaag foto's van patienten die bloodgesteld waren aan chemische wapens. Zal ik niet zo snel gaan zien, maar het is toch wel interessant om het te zien. Moet wel toegeven dat deze middelen wel erg goed werken. Ons lichaam heeft hier geen antwoord op; wij als dokters trouwens ook niet.

Aangezien ik niet heel veel te vertellen heb, dacht ik om de geschiedenis van Washington, DC eens kort te doorlopen. Deze stad heeft namelijk nogal wat symboliek in zich.

In 1608 heeft voor de eerste keer (zover bekend) een Engels man de Potomac opgevaren en deze man heeft contact gelegd met inheemse stam hier (Piscataway). Dit was heel vreedzaam, maar ook hier kwamen velen om door ziekten. Later werden leden van deze stam bevochten tijdens meerdere oorlogen, waardoor er nog vele doden vielen.

De eerste Europese immigranten hebben grotendelen van de bossen hier omgehakt en zijn op de landbouw over gegaan. Vooral tabac werd hier verbouwd, dus hier is veel slavernij geweest. Dit gebied was in die tijd erg invloedrijk. De grondeigenaren waren zeer bekend allemaal, maar ook berucht door de slavenhandel. Toen de staat Maryland werd gevestigd kwamen er grote groepen Jesuiten hiernaar toe om de "heidenen" te bekeren.

Vanaf 1770 waren de verhoudingen tussen de kolonies en de Engelsen steeds slechter. Uiteindelijk werd op 4 juli 1776 de Declaration of Indepence aangenomen onder leiding van Thomas Jefferson. De kolonies (toen 13) werden officieel staten. Vooraf hiervan hebben de amerikanen steun gezocht en gekregen van zowel de Fransen als de spanjaarden. In 1778 heeft Frankrijk als eerste land Amerika officieel erkend en werd gelijk de grootste handelaar in wapens hier.

In 1788 werd de Constitution door het congres aangenomen. Hierin was ook opgenomen dat er een federale staat / gebied moest komen. Dit mocht echter niet groter dan 10sq miles (16 m2) zijn.

President Washington heeft de huidige plaats uitgekozen. Hij was strategisch perfect voor de handel en lag politiek goed in zowel de noord als het zuiden. Maryland en Virginia hebben de grond gedoneerd. De rest van het grond is gekocht van de lokale eigenaren.

Meneer Banneniker heeft met een liniaal een diamant vorm op de plattegrond getekend. De vierpunten waren de compas punten (N,O,Z en W). Tevens waren de havens Georgetown en Alexandria onderdeel hiervan. Het gebied werd Territory of Columbia genoemd ter nagedachtenis aan Columbus. De lokale bevolking noemde het gebied echter City of Washington (naar de president).

Meneer L'Efant (fransman) begon met het bouwen van een groot Europees gebied. In 1793 begon de bouw van de President's House en het Capitol. Meneer L'Efant maakt er een rommeltje van en werd ontslagen. In 1800 is president John Adams als eerste president gaan wonen in het President's House. Het huis was nog niet af, maar dat maakte voor hen niets uit. Zijn vrouw hing trouwens de was altijd op in de East Room.

In 1812 verklaarde president Madison de oorlog aan Engeland wegens de vele pesterijen van de Engelsen buiten de USA. In Augustus 1814 vaarden de Engelsen de Pontomac op en plunderde de stad. Het Capitol (net klaar) en het President's House werden beiden volledig in de as gelegd. De president was ondertussen gevlucht met de Declaration en Constitution in zijn hand naar Virginia.

Nadat de Engelsen vertrokken waren werden de gebouwen weer opgebouwd, maar het zou nog vele jaren duren voordat de stad er weer bovenop was.

Binnenkort meer.......

Grt en tot horens allemaal,

Mark