Op de koffie bij Bush!! Eindelijk gelukt - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu Op de koffie bij Bush!! Eindelijk gelukt - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Mark Arntz - WaarBenJij.nu

Op de koffie bij Bush!! Eindelijk gelukt

Door: Mark Arntz

Blijf op de hoogte en volg Mark

12 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Sinds enkele dagen hebben we het culturele leven van Washington ontdekt. Er is hier zo'n lokaal krantje, met daarin alle activiteiten van de stad. Zo kwamen we erbij om afgelopen donderdag naar het John F. Kennedy Center for the Performing Arts te gaan. Daar is namelijk elke avond een gratis optreden van een lokale artiest. Alleen al het gebouw is prachtig!!

Het gebouw is een levend monument aan JFK, zoals de naam al doet vermoeden. Het drie grote zalen, waarvan een voor opera (2300 plaatsen!), een voor concerten (2400 plaatsen!) en een wat kleinere zaal voor diverse voorstellingen (maar 1100 plaatsen). De foyer is de grootste zaal ter wereld (210 meter x 13 meter x 20 meter). Echt enorm. Tevens zijn er twee grote gangen die vol hangen met vlaggen; een met alle staten (Hall of States) en de andere met landen die diplomatieke betrekkingen heeft met de VS (Hall of Nations). Het is echt enorm. Willen jullie eens kijken, dan heb je hier de website (http://kennedy-center.org/).
De voorstelling was opzich niet slecht, maar gewoon niet mijn type muziek. Maar goed na een lekker dineertje met mijn collega's weer terug naar het hotel.
Want 's ochtends moet ik om 6 uur opstaan.

Vrijdagavond zijn we naar een openlucht concert geweest aan de Mall. Dit is een stuk grond met hieraan gelegen bijna alle museums van Washington. Een onderdeel hiervan is een beeldentuin. Hier zijn elke vrijdagavond een paar Jazz muzikanten te vinden, die muziek maken. Erg leuk. Vooral omdat er veel mensen uit het werk komen. Effe een biertje drinken, nou biertje. Alleen Pitchers te koop (soort karaffen). Voor de niet bierdrinkende mensen is er ook een Pitcher met Sangria verkrijgbaar. De man van mijn collega is het weekend overgekomen, dus die was er ook bij. Na afloop zijn we iets gaan eten met elkaar. Door de bestelde flessen wijn, werd het nogal prijzig.

Zaterdag werd mijn rustdag had ik me voorgenomen. Ook relaxed begonnen gelukkig. Eerst mijn vader eens opgebeld. Hij was jarig, al weer 59 kaarsjes op de taart. Ben nu een biertje op hem aan het drinken!! Cheers.

En daarna heerlijk relaxed ontbeten met de krant. Naast de gebruikelijke nieuws over de oorlogen in Irak en Afganistan, zoals doden, verliezen en andere ontwikkelingen, is er ook wel heel apart nieuws hier te vinden. Zo heeft afgelopen week een honkballer een nieuw record aan homeruns geslagen. Die bal is gevangen/opgeraapt door een toeschouwer en mag deze dan houden. Nu wil het dat de amerikaanse belastingdienst hem heeft aangeslagen, omdat deze bal veel geld waard is!! Nou daar kan onze belastingdienst nog wat van leren zeg! Ander groot nieuws was vandaag het jaarlijkse medisch onderzoek van president Bush. Alles, maar dan ook alles wordt hier openbaard. Zijn bloedwaarden waren goed, en er waren geen tekenen van Lyme meer. Dat laatste heeft hier de halve natie gealameerd. Dat was namelijk niet eerder gemeld. Misschien moeten we dit ook maar in NL doen. Een keer per jaar een medische checkup voor Beatrix en dan de mammogrammen op het NOS Journaal om 8 uur. Zou me een rel geven zeg. Kan het ook niet helemaal volgen wat een normaal mens eraan heeft om te weten dat Bush een HB van 9.5 heeft? Kijk dat vice president Cheney twee weken geleden een nieuwe pacemaker heeft gekregen waardoor de pers voor het ziekenhuis ligt, dat kan ik me iets bij voorstellen. Maar om nu te weten dat Bush een BSE heeft van 2, niet echt helpfull I think.

Oh ja, dit nieuwtje wil ik mijn mannelijke lezers niet onthouden. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen met borstimplantaten een hogere kans hebben om zelfmoord te plegen. Nou mannen we kunnen nu gewoon legaal ongegeneerd kijken naar vrouwen met grote borsten. Gewoon zeggen dat je ze in de gaten houd zodat ze geen zelfmoord plegen!!!

Verder geen echt groot nieuws hier in de kranten. Trouwens hier worden wel korte biografieen van de gevallen slachtoffers in Irak en Afganistan in de krant geplaatst. De meeste worden op Arlington Cemetry begraven. Misschien moet ik daar volgende week maar eens gaan kijken. Zou erg indrukwekkend zijn.

Maar goed jullie begrijpen nog steeds niets van de titel van dit stukje. Omdat het zo mooi weer was. Niet echt warm met een lekker koel briesje ben ik de stad in gegaan. Heb mijn camera meegenomen om eens wat foto's te maken van de stad. Ik heb me trouwens een nieuwe lens kado gedaan. Die wilde ik wel eens testen.

Omdat het zo mooi weer was ben ik maar eens gaan lopen. Ook het eten hier maakt een goede wandeling wel noodzakelijk vind ik. Ik kwam hierdoor eerst bij het Witte Huis terecht.

Ik moet jullie bekennen dat ik het gebouw wel iets van macht vind uitademen. Het is het oudste gebouw in Washington (in gebruikgenomen op 1 november 1800) en alle presidenten hebben er gewoond en gewerkt, behalve President Washington. President John Adams (de eerste president die er gewoond heeft) betrok het President's House toen het nog bijna helemaal leeg was. Zijn vrouw deed de was te drogen in de East Room! De volgende president (Madison) heeft het helemaal ingericht. Helaas was dat maar voor korte duur want in 1814 hebben de Engelsen het gebouw samen met het Capitol afgebrand. Alleen de buitenkant stond nog overeind. Hierna werd het gebouw weer opgebouwd aan de binnenkant.

Het huis lijkt op een Engels landhuis, waardoor het de naam kreeg Executive Mansion. De opvolgende presidenten kregen te maken met een steeds groter wordende VS. Dus ook het gebouw moest steeds groter worden. Tevens werd er stromend water (1833) en verwarming ingebouwd (1853). Het gebouw werd steeds belangrijker, omdat er meerdere grote gebeurtenissen in plaats vonden. Zo is de Prince of Wales van Engeland langsgeweest. Tevens was het in 1861 het centrum van de Burgeroorlog. Abraham Lincoln tekende hier de Emancipation Proclamation, waardoor de slaven "vrijwaren". Ook hield Lincoln hier zijn beraadslagingen met zijn generaals. Echter in 1865 werd Abraham Lincoln neer geschoten tijdens het kijken naar een toneelstuk in het Ford's Theatre.

President Cleveland is de enige president die er getrouwd is trouwens. In 1891 is er pas electriciteit gekomen door president Harrison.

De volgende president was Theodore Roosevelt. Hij heeft het gebouw officieel tot White House omgedoopd. Het gebouw was echter in zeer slechte staat. In 1902 werd er voor de eerste keer kantoren voor de president bijgebouwd (de beroemde West Wing). In 1909 moest het weer vergroot worden en werd er het zeer beroemde Oval Office toegevoegd. Hierover later wat meer.

In 1927 werd het nog groter gemaakt door er een derde en later nog een vierde verdieping op te zetten. Dit zijn nu de prive vertrekken van de First Family. Ook werd er later een bioscoop, schuilkelder (nu situation room) en een balkon aan toegevoegd.

Door al deze verbouwingen en toevoegingen was de structuur van het gebouw heel erg slecht geworden. Daarom werd er tussen 1948 en 1952 het hele gebouw eigenlijk afgebroken en opnieuw opgebouwd. Zo werd de binnenkant aan een stalen contructie opgehangen. Latere presidenten hebben er ook weer onderdelen aan toegevoegd. President Bush heeft er een Hoefijzer Gooi baan aan laten leggen; Clinton een trimbaan.

Maar goed zover de geschiedenis van het Witte Huis. Toen ik daar dus omheen liep stote ik op een Park Ranger die mij aansprak. Ik stond een beetje te dromen blijkbaar en hij ging me van alles vertellen. Ja, als je de LP bij je hebt dan weet je alles al, maar goed. Aan het einde vroeg hij aan mij of ik al een tour ticket had? Nou nee, en volgens mij kom ik daar ook niet voor in aanmerking. Sinds 11/9/2001 is het niet meer mogelijk om het te bezoeken als niet Amerikaan. En zover ik weet heb ik geen Amerikaans Staatsburgerschap. Wat blijkt, in augustus gaat de familie op vakantie en dan worden er af en toe rondleidingen gegeven!! En deze Park Ranger heeft me een toegangskaartje gegeven. Dus daar ging Mark opweg naar de ingang. Ik bedacht me opeens dat ik geen passpoort bij me had, maar goed we gingen het maar eens proberen. Teruglopen kon altijd nog.

Eerst buiten de poort moeten wachten. Uitgebreiden instructies over geen foto's maken van de beveiligers. Tassen controleren en alle vloeistoffen inleveren. Schoenen uit en fouilleren. Toen onder bewaking mee naar binnen. Wat bleek, je mocht door de tuin lopen. Wel een beetje een domper, maar goed wie kan nu zeggen dat ie in de tuin van het Witte Huis heeft gelopen!! Alle presidenten hebben er op diverse gelegenheden bomen geplant. Deze staan genummerd op een plattegrond en hebben een bordje op de schors. Ook stond er een foto van het planten in de grond gestoken. Erg grappig om te zien.

Eerst langs de East Wing gelopen. Dit is de ingang van het Witte Huis voor alle bezoekers en personeel. Hier is ook de Jacqueline Kennedy tuin te bewonderen. Zij heeft meerdere kamers opnieuw ingericht en ook veel aan de tuin verbouwd. Al die Amerikanen gingen helemaal door het lint toen ze dit gedeelte zagen. Allemaal op de foto met op de achtergrond deze tuin. Ben maar effe snel doorgelopen, want anders bleef ik maar foto's maken voor deze mensen. Hierna loop je langs het bekende ronde gedeelte van het Witte Huis.

Ik was altijd in de veronderstelling dat hier de Oval Office was (het ronde gedeelte met pilaren), maar dat klopt dus helemaal niet. Hier is de Blue Room gevestigd. Als je dan verder loopt kom je langs de rozentuin, waar de West Wing aanligt. Hier is de Oval Office zichtbaar. Verder loop je nog langs de Childrens Garden waar de hand en voet afdrukken van kinderen liggen in brons. Snap niet wat de betekenis hiervan is, maar goed.

Hierna stond ik weer buiten. Oh ja, we werden natuurlijk ook langs het Zwembad en tennisbaan geleid. Ook was de trimbaan van Clinton duidelijk zichtbaar.

Het is mij trouwens eindelijk gelukt om foto's op de site te plaatsen, zoals jullie kunnen zien. Kunnen jullie mijn tuinwandeling zelf zien!!

Daarna maar een beetje rond gelopen en heerlijk in zon gezeten. Om daarna helemaal terug te lopen naar GeorgeTown.

Ik wilde deze avond eens echt Amerikaans afsluiten. Eerst een hamburger gegeten bij Clydes (ja Irmo, ze zijn het beste!) en daarna naar de film (Harry Potter). Na afloop een biertje laten komen op mijn hotel kamer. Heerlijk een beetje bijkomen. Nu maar snel onder de douche en dan naar bed. Ben een beetje dood. Morgen met de andere de stad in en daarna willen de damens gaan shoppen.

Grt en tot horens weer allemaal,

Mark

  • 12 Augustus 2007 - 12:43

    Mama:

    Leuk Mark al die verhalen van je .Ik wist niet dat jij zo goed kon schrijven !!!!Verjaardag van papa was erg gezellig , maar ik miste je wel bij de voorbereidingen .
    groetjes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Washington, D. C.

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Oktober 2008

Update.....

15 Oktober 2008

Storm

14 Oktober 2008

Bon dia!!

08 Oktober 2008

Weekend!! Duikervaringen!

03 Oktober 2008

Weekend
Mark
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 18640

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 02 November 2012

Indo China

01 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Land van de draken

06 September 2010 - 28 September 2010

Peru: De mysterieuze erfenis van de Inca's

28 September 2008 - 18 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: